Höstpremiär vid öppenspisen



Här i Timrå är det endast 10 plusgrader utomhus och det känns att hösten är på gång. Inne i vårt hus var det tidigare ikväll endast 19 plusgrader, så det fick inte bli någon annan råd än att tända en eld i öppenspisen. Därmed var höstens premiärbrasa ett faktum.

Den stora tallen vi fällde på vår gård har nu blivit ved, som är bra att ha att elda med. Jag har också tagit tillfället i akt att elda upp en massa kuvert ur papperskorgen samt ett gäng tomma mjölkförpackningar.

Varje årstid har sin tjusning och årets sommar bjöd på många varma och sköna stunder. Men en kväll intill öppenspisen är inte fel det heller. Hösten blir så bra som man gör den till.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Maggan

PA, du vet väl att det bör vara ca 800 grader för att effektivt förbränna en mjölktetra?! Skulle inte rekommendera det i vare sig öppna spisen eller panna. Bättre att lämna in dem och låta dem bli gipsskivor, eller något annat "nyttigt". ;-)

#2 - Per-Anders

Maggan: Självklart...

#3 - Beate

Ja bor man i lägenhet så har man ingen braskamin och huttrar;-) i 20,9 grader (ute är det också bara 10 plus här). Älskar sprakande kaminer faktiskt.

#4 - Elisabeth

#5 - Elisabeth

Sä knepigt de blir mä kommentaran...



Eldade första gången i går då var det 20 grader och kändes fuktigt, har braskamin i köket, gillar granved som sprätter och sprakar, det går ju bra när det är glasluckor så det inte far ut på golvet.



Å två vargar har jag som smyger runt knuten, mycket närgångna...så grannens kor råmade hela natten.

#6 - Per-Anders

Beate: Ja våran öppenspis tillhör faktiskt bland det bästa vi har i huset.



Elisabeth: Ska erkänna att jag blir avundsjuk på dig att du har vargar runt knuten. Om jag hade det skulle jag sitta på pass med kameran. Men jag förstår att det kanske inte är så kul om man har djur...

#7 - Helen

Möjlighet till brasa är nog det jag saknar mest från att bo i eget hus. Vi har dock en fotogenkamin ifall skånevintern skulle visa sig vara svår. Fast den luktar inte så gott som en brasa på ved.

#8 - mimmione

SV; haha neongröna benvärmare, skulle man vara tvungen att ha det hade jag inte heller gått på gym, MYS med öppen spis, detta är något vi inte har, men vi har en gammal vedpanna som vi eldar i på vintern när det börjar dra neråt 10 minus, sparar en del pengar då

#9 - Per-Anders

Helen: Björkved luktar betydligt bättre än fotogen.



mimmione: Vi värmer vårt hus med pelletseldning, och på vintern kan vi spara lite genom att elda i öppenspisen.

#10 - Yvonne

Hösten kan ju vara lite mysig trots allt, men det är lite trist att sommaren inte är längre.

#11 - Mia

Jag gick en kväll och tyckte det var kallt i huset... kollade, 20 grader! Jaja, bara att konstatera att kroppen vant sig vid varmare gradantal... För inte är 20 grader kallt!?