Vårpremiär för motorsågen



Nu är sysselsättningen räddad under den kommande sommaren. Ikväll fällde vi nämligen en stor tall på baksidan av vårt hus. Fast egentligen var det inte vi som utförde själva fällningen - en professionell trädfällare var på plats och sågade ner tallar både på vår gård och hos grannen (se bilderna nedan).

När tallen var fälld tog jag vid med min egen motorsåg för att kvista och kapa upp stammen i mindre bitar (se bilden ovan). Nu återstår arbetet med att samla ihop riset för bortforsling och att klyva bitarna till vedträn.

Ovanstående beskrivet arbete är en alldeles utmärkt sysselsättning för den som bantar, och bantar är ju som bekant det jag håller på med. Viktkurvan går ju både upp och ner, men den långsiktiga trenden pekar ju ändå nedåt. Att min viktminskning går lite sakta är helt ok. Det viktiga för mig är att jag mår bra - och det gör jag.

Själv tror jag att mycket av mitt välmående beror på att jag kommit igång med ett regelbundet motionerande (långpromenader).

   


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Kerstin

jag HATAR motorsågar!

Jag vet att de är bra att ha och sparar på krafterna hos dem som använder dem, MEN tänk så fort det går att såga ner det som tagit många,många år att växa upp!

Och så osar det så illa om dem!

Jobba på:))

#2 - Beate

Strongt jobbat!!!

Kollade din viktkurva och den pekar definitivt åt rätt håll. Så starkt jobbat där med:-)

#3 - Per-Anders

Kerstin: Första gången jag provade att använda en motorsåg var i fjol. Det är ett kraftfullt verktyg, som också kan vara farligt om man använder det fel.



Beate: Man får ordentligt med motion när man släpar tunga tallgrenar.

#4 - Maggan

Ha, ha... PA: Är det det här som kallas "jo-jo bantning"?! ;-)

Hade du gett f-n i de små uppgångarna så hade du väl vägt kring 90-kilo redan, om man bara räknar "minskningar"? Thi, hi...



Trevlig Valborg!



Kram

Maggan

#5 - Per-Anders

Maggan: Nej, det här är inte jojo-bantning. Det är ganska normalt att vikten går lite upp och ner, sett i det korta perspektivet. Den lånsiktiga trenden pekar dock nedåt, vilket är det viktiga.

#6 - Em

Det jag saknar mest med att bo i hus, är trädgården. Numera tränar jag minst tre gånger i veckan, när jag hade hus och trädgård behövdes ingen träning. Jag älskar att hålla på ute. Nu hade vi inga SÅ DÄR stora träd, men ändå. Helt klart ett bra sätt att hålla sig i form.

#7 - Pjoltas

Långpromenader och såga är grymt bra träning. Att gräva hål är effektivt också. Fast då kanske man måste ha ett projekt för hålet. Annars kanske det ser lite konstigt ut?

=)

#8 - Sten Blekman

Det var en rejäl fura du fällde. Påminner mig om när grannjäveln gick loss med motorsågen för några veckor sedan - i svinottan en söndag!



Ha en skön majsöndag!



Sten ska nu ge sig ut på långpromenad under solens värmande strålar.