Hjärnans egen road-movie



Ibland känns det som om min hjärna lever ett eget liv.

Det är påskaftonens morgon och jag har sovit som en stock hela natten. Jag ligger i sängen och njuter av att slippa kliva upp, då plötsligt min hjärna vaknar till liv. Som om jag hade en egen Youtube i huvudet, sätter hjärnan igång att spela upp en massa repriser av olika situationer jag varit med om under de senaste veckorna.

För mitt inre ser jag platser jag varit på, människor jag pratat med och ännu fler människor jag mött. 

Jag känner hur alla övriga delar av kroppen tar majoritetsbeslutet att fortsätta sova, men hjärnan fortsätter glatt att ösa ur sitt eget Youtubearkiv. Och nu låter den mig minnas reportageresan jag och min kollega gjorde i mitten av mars.

Under två dygn körde vi 100 långa mil på ödsliga och ändlösa vägar i Norrlands inland. En av platserna vi besökte var Vilhelmina. 

När man startar i Sundsvall känns Vilhelmina väldigt långt bort, men väl framme påminns man om hur stort Norrland egentligen är. Utanför hotellet i Vilhelmina såg vi nämligen en skylt (se bilden ovan) som visade lite av de norrländska perspektiven.  

Enligt skylten är Sundsvall endast halvvägs från Vilhelmina när man åker till Stockholm. Och om man åker norrut är sträckan till Kiruna nästan lika lång som till Stockholm. Jag som trodde att Kiruna inte låg speciellt långt från Vilhelmina.

Att Norrland är stort, och utgör 59 procent av Sveriges yta, det var alltså en av de saker min hjärna ville att jag skulle ligga och tänka på under påskaftonens förmiddag. Så småningom vaknade också min mage och gjorde mig uppmärksam på att det var frukostdax, och då hade jag inget annat val än att kliva upp.

PS. Om man tittar noga på bilden ser man att en av de små skyltarna är bortbruten. Undrar vilket ortsnamn som stod på den.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,
#1 - Selma

Norrland är stort, rejält stort.

#2 - Kerstin

Hög stressfaktor på den skylten ja.

#3 - Pjoltas

Jag skulle gissa på att det stod "Pompeji" på den borttagna skylten!

=)

#4 - Lisbeth

... var rädd om dig, P-A.

För min egen del har man börjat tala om pension.

#5 - Beate

Malmö kanske... saknar Skåne på något sätt på "skylttavlan;-)



PS Avstånden får ju en helt annan dimension "däruppe" men inte skulle de får mig att vakna;-) DS

#6 - Per-Anders

Selma: Ja, stort och vackert.



Kerstin: Nja, det gäller att inte ha brottom när man reser långt.



Pjoltas: Själv var jag ett tag inne på Kartago.



Lisbeth: Pension..?

#7 - Per-Anders

Beate: Malmö finns med på skylten. Dubbelt så långt som till Stockholm.

#8 - Daniel

Kom till finland via norrland vetja!



Bjuder på lapin å körv!

#9 - Anonym

Men se, va kul att en länk presenterades - så att jag kan återgälda besök jag fått.

Tackar för det!

:-)



PS.

På den saknade skylten står det "Polcirkeln 382"

;-)

#10 - Per-Anders

Daniel: Lapin och korv, jo jag tackar jag.



Okänd: Var inte blyg, det är helt ok att visa din bloggadress här.

#11 - Okänd

Men oj, kom den inte med?

Jag skrev faktiskt dit den (tror jag).

NU syns den iallafall, hoppas jag.