Många kronor små kan hjälp gatubarnen



Härom dagen skrev jag ett blogginlägg och berättade att om jag vann 214 miljoner kronor, då skulle jag bygga ett barnhem i Brasilien. Anledningen till inlägget var att Mymlan hade valt den frågeställningen i veckans bloggtema.

En av kommentarerna till mitt inlägg kom från en för mig okänd kille som heter Patrik Appelquist. Han har startat ett eget projekt som han kallar Gatubarn.nu där han samlar in pengar till gatubarn i Latinamerika. Grejen är att han planerar att själv resa till Latinamerika och på plats jobba som volontär under ett år.

På Gatubarn.nu förklarar han att de insamlade pengarna oavkortat ska gå till barnen där han ska jobba som volontär. Kostnaderna för hans eget uppehälle tänker han stå för själv.

Dessutom deltar Patrik med sitt projekt i en tävling som kallas Gemensam Styrka som anordnas av fackförbundet GS. Om Gatubarn.nu får mänga röster kan projektet få ett rejält tillskott i sin projektkassa. Själv har jag gått in på Gemensam Styrka och röstat på Gatubarn.nu.

Bygga barnhem är bara ett av många sätt att använda en eventuell storvinst. Här är Mymlans sammanställning över de inkomna förslag hur man sätter sprätt på 214 miljoner kronor.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Beate

Japp, har röstat. Dagen goda gärning antar jag.

#2 - Pjoltas

Ja, det låter sunt. Själv hade jag nog köpt ett par roliga hattar och åkt på en kryssning till Åbo.



Du vann "Vem är i smöret?"-tävlingen förresten! Grattis!

=)

#3 - Per-Anders

Beate: Bra!



Pjoltas: Tackar för utmärkelsen i din blogg.