Tramsigt av Collin
Jag ska villigt erkänna att jag också blir störd när det plötsligt dyker upp 100-skyltar på vägar där jag är van att köra 110 kilometer och ibland även lite sur när jag måste köra 80 på vägar där jag tycker det borde funka med 90. Men trots allt förutsätter jag att Vägverkets hastighetssänkningar är beslutade av goda skäl (och om skälen inte är goda, utan skrivbordsprodukter som Collin skriver, då är det naturligtvis allvarligt).
Men det som får mig att reagera är Collins argument mot hastighetssänkningarna. Han tror nämligen att lägre hastigheter leder till fler olyckor, därför att om man kör 80 i stället för 90 så somnar man bakom ratten. Va...? Vilket trams!
Han skriver vidare att "Omotiverat låga hastigheter kostar också pengar i förlorad tid vilket gör Sveriges och svenska företags konkurrenskraft sämre".
Jaså? Ännu mera trams!
Det är ju faktiskt så att problemet på våra vägar är ju alla de bilförare som betraktar sig själva som odödliga och kör på ett sätt som tyder på att de tror att vägen är byggd bara för dom. Fakta i sammanhanget är ju att hastigheten är en bidragande orsak till att det sker olyckor med en massa lidande som följd.
Och skulle det vara så att det "bara" är tio människors liv som räddas av hastighetssänkningarna så är ju det faktiskt fantastiskt bra. Det skulle ju faktiskt kunna var någon av Robert Collins anhöriga, eller till och med honom själv, som får behålla livet.
Däremot önskar jag att standarden på de svenska vägarna skulle vara på ett sånt sätt att det är motiverat med höga hastigheter, typ den nya motorvägen förbi Uppsala. Där är hastighetsbegränsningen 120 km i timmen. Jag skriver gärna under på kravet att Vägverket i högre grad bygger riktiga motorvägar än 2+1 vägarna, som kommit att bli något slags "light-motorvägar"
Jag har tidigare bloggat om bilkörning och beteende i trafiken.
Läs även andra bloggares åsikter om Robert Collin, Vägverket, hastighetsbegränsning, trafiksäkerhet
Aftonbladet:
Lägre fart ger olyckor
Sänkt fart på 1600 mil väg