Grattis Norge!

I går var det Stortingsval i Norge och vinnare blev Arbeiderpartiets partiledare, och tillika Norges statsminister, Jens Stoltenberg. Jag kan inte annat än gratulera innevånarna i vårt västra grannland till ett bra valresultat.

Under valrörelsen har det högerpopulistiska Fremskrittspartiet med partiledaren Siv Jensen i spetsen fått bra siffror i opinionsundersökningarna. Men nu har alltså norrmännen visat att man inte vill ha ett högerpopulistisk parti vid makten utan i stället föredrar det rödgröna blocket.

Förhoppningsvis är vi svenskar lika kloka när vi går till valurnorna om ganska precis ett år och röstar på socialdemokraterna. Men ännu mer viktigt är att vi inte röstar på Sverigedemokraterna för med sitt nojiga partiprogram har de inte något i riksdagen att göra.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

DN:
Rödgröna kvar vid makten

Expressen:
Mats Larsson: Oljeförbannelsen kan vara bruten
Norrmännen ger SD kalla handen
#1 - William

Tack så mycket Per :)



Som sosialist e jag jätteglad för at kapitalistarna iten kom til makten denna gången heller . .Det hadde nok varat enden för det goda ,öppna och tolerante lande jag bor i :)



Hoppas socialdemokratarna tar makten nästa val för eras del ^^

#2 - Maggan

hmm... Jag håller ju inte riktigt med, men du kan ju alltid skicka ett vykort när du flyttat till Norge?! Hi, hi... Men även jag säger nej till de extrema "högerpartierna"!

#3 - Per-Anders

William: Kul med en kommentar på norska. Det är första gången i min blogg.



Maggan: Vem har sagt att jag tänker flytta till Norge?

#4 - William

Min kommentar var doch på norsk-svenska :P

Norska e jo nynorska och bokmål, men det här var vel en blanding av svenska och bokmål , så ni förstår bättre ^^

#5 - Per-Anders

William: Språket är helt OK.

#6 - Maggan

Tänkte att det skulle bli bäst för dig, eftersom JAG hoppas på att vi INTE får sossarna i styre!

#7 - Per-Anders

Maggan: Kanske det blir du som får flytta till typ Danmark ifall Sossarna vinner det svenska valet. I Danmark har man ju en högerregering som kanske skulle passa.