Timråborna fetare än Sundsvallsborna



Idag berättar Aftonbladet.se att innevånarna i Arjeplog är fetast i Sverige. Källan är en undersökning som Sveriges Kommuner och Landsting har gjort tillsammans med Socialstyrelsen och Statens folkhälsoinstitut.

I undersökningen har man jämför innevånarna i Sveriges alla kommuner och funnit (föga överraskande) att folk i Norrlands inland har sämst hälsovanor och Danderyd har de bästa. Analysen i Aftonbladets artikel är att den samhällsklass man tillhör, och var man bor (i storstan eller på landsbygden), har betydelse för innevånarnas hälsotillstånd.

Jag har kollat närmare på undersökningen och jämfört resultaten för mina hemkommuner Timrå och Sundsvall (jag har tidigare bott i Sundsvall men bor numera i Timrå). Här finns en del intressanta siffror:

Timråborna är betydligt fetare än Sundsvallsborna. 23,8 procent av Timråborna lider av fetma medan endast 9,9 procent av Sundsvallsborna har samma åkomma. Här kan jag lägga till att alla resultat i undersökningen är graderad med en färg - grön, gul eller röd. Sundsvalls 9,9 är grönmärkt medan Timråsiffran 23,8 är rödmärkt.

Samtidigt kan man också konstatera att Timråborna har sämre matvanor än sin södra grannkommun. Endast 6,4 procent av Timråborna äter frukt och grönt minst 5 gånger per dag medan 7,1 procent av Sundsvallsborna gör det. 20,7 procent av Timråborna har också nedsatt psykiskt välbefinnande jämfört med 15,6 i Sundsvall. Både när det gäller matvanor och psykiskt hälsa hamnar Timrå på rött och Sundsvall på gult.

Däremot har Timråborna bättre alkoholvanor och tandhälsa än Sundsvallsborna. Endast 8,1 procent av Timråborna har riskabla alkoholvanor (vad det nu är) jämfört med Sundsvalls 12,1 procent. Här belönas Timrå med en grön markering och Sundsvall en gul. 80,9 procent av Timråborna tycker också att de har en god tandhälsa (grön siffra) medan endast 70,7 av Sundsvallsborna tycker det (gult).

Själv tror jag nog att jag som Timråbo lever upp till undersökningsresultatet ganska bra. Lite halvtjock, ibland lite psykiskt instabil, men duktig på att borsta tänderna och dricker inte så mycket alkohol. Detta kan man tydligt se på bilden ovan. Den är tagen av min sambo efter en just avslutat praktmiddag med mycket mat och lagom mycket alkohol.


Aftonbladet:
Folk fetast i Arjeplog

SVD:
Svenskars hälsa skiftar stort

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

#1 - josefin

Jag har frågestund i min blogg, så om du undrar något. Passa på att fråga det nu! Svarar ärligt på alla frågor som jag får senare idag :-)

#2 - Kerstin

Ja ha, det finns ju både mat och dryck kvar, så det verkar ju "lagom" förtäring!

#3 - Lisbeth

Enligt en studie som de visade på Kunskapskanalen ikväll handlar de om mycket mer än att bara äta för mycket... Det var många faktorer som spelade in, många fler än forskarna själv hade anat.

#4 - Beate

Ha, ha. Det inlägget var så där riktigt fyndigt och bra igen. Utmärkt research också. Mina redaktörer på jobbet skulle vara impade. Att Danderyd toppar alla undersökningar börjar stå mig rakt upp i halsen (bor ju i grannkommunen). Att människor i Norrland alltid ligger sämst till kan kanske förklarar att dom stackarna har 6 månaders vinter...