Grymma ord på jobbet

Det är i fikarummet på jobbet som de stora tankarna föds. Likt scouterna som samlas kring lägerelden för att berätta om dagens upplevelser, samlas vi också i våra fikarum för att dela med oss av våra funderingar.

Härom dagen pratade vi om ordet grym under förmiddagsfikat på jobbet. En av kollegorna konstaterade att många yngre använder ordet för att beskriva något häftigt i positiv bemärkelse, trots att ordet egentligen beskriver ondska och brutalitet. Förr kunde man exempelvis säga "Det var oerhörda grymheter som utspelades under andra världskriget", medan man idag kanske säger "Vilket grymt mål Zlatan gjorde i matchen igår".

Samma sak är det med ordet röja. Traditionellt handlar ju röjning om grovstädning eller att snygga till i skogen, men numera används ordet också för att beskriva vilt festande. Typ: "Vilket röj det var på diskot i lördags!"  

Sitter i pannrummet i vårt hus och funderar på ordens betydelse. Eftersom jag jobbar inom skogsbranschen pratar vi ibland om gallring och avverkning, ord som beskriver när man fäller träd i skogen. Men varför inte ge orden ytterligare betydelser, betydelser som speglar 2000-talet? Typ "Jag har blivit kär i min GK (gallringskompis), vad ska jag göra?" eller varför inte: "Nu har jag laddat ner den senaste avverkningen till min dator!"

Oj, nu är klockan över 12 på natten igen. Känner att jag är trött. Måste gå och lägga mig.


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , ,
#1 - Kerstin

Men snälla då? Varför sitter Du i pannrummet?

Ha det bra!

#2 - Beate

"Roliga funderingar från pannrummet" av PA hade nog varit en grymt bra rubrik tycker jag ;-)



PS. Skitbra (det är ju också ett sån't löjligt ord) inlägg förresten. Nu ska jag röja vidare med Ugly Betty och hemmafruarna. DS

#3 - Per-Anders

Varför pannrummet? Jo, därför att vår pelletspanna är på dåligt humör och vill inte fungera riktigt som den ska. Måste därför tillbringa en del tid i pannrummet.

#4 - Kerstin

Stackars Du!