Barack Obama - the good guy
















Läste nyss i Aftonbladet.se att USAs president Barack Obama kommer att få Nobels fredspris. Kul. Men frågan är om han inte får det priset lite för tidigt. Har han egentligen hunnit uträtta något som kvalificerar honom till ett fredspris?

Jag gillar Barack Obama och tyckte det kändes bra när han vann presidentvalet för snart ett år sedan. Med sin politik ger han hopp för många amerikaner, samtidigt som han utmanar den traditionella högerpolitiken (och egoismen) i USA.

Barack Obama vill bland annat införa en allmän sjukförsäkring, liknande den vi har i Sverige. Men många i USA har protesterat mot det förslaget vilket jag tycker är häpnadsväckande. Här i Sverige tycker ju de flesta att en allmän sjukförsäkring är något alldeles självklart.

Så visst har Barack Obama goda intensioner, vilket är bra. Men frågan är hur mycket han hittills har hunnit uträtta, och ännu viktigare, hur mycket kommer han att lyckas uträtta. Han är ju faktiskt president i USA, ett land där de konservativa idealen är norm.

Barack Obama har ju heller inte gjort något som kan innebära fred i Afghanistan, trots de nästan 70 000 amerikanska soldater som finns där. Om jag vore han skulle jag nog akta mig för att hamna i ytterligare en Vietnam- eller Iraksituation.

Om jag fick önska något i de politiska sammanhangen så skulle jag önska att vi i Sverige fick en alldeles egen "Barack Obama", alltså en politiker som inger hopp och framtidstro. Men jag kan inte komma på någon svensk politiker som har samma utstrålning, varken i höger- eller vänsterleden.


Aftonbladet:
Barack Obama får fredspriset
För tidigt att ge Obama fredspriset
Barack Obama kan komma till Sverige
Jan Eliasson: "Ett erkännande av en politiker som går en egen väg".
”Så jävla dumt””Så jävla dumt

DN:
Obama känner ödmjukhet inför priset
Gratulationer - och tvivel efter Obamas fredspris
Fredspriset till Barack Obama

Expressen:
Svenska Freds:Det är skamligt
Barack Obama får Nobels fredspris 2009

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
#1 - Beate

Å vad har han gjort för nå't då... Ingenting än, enligt min mening. Jag gillar honom också men hallå. Vem var "the opposition" då... Michael Jackson. Hallå. Wake up! Ja inte du då... men nobelkommittén.



PS. Vad har sjukförsäkring (Hillary Clintons idé från början) med fredspris att göra.. nada. DS

#2 - Per-Anders

Sjukförsäkringen kanske inte har något med fred på jorden att göra men det visar i alla fal att han är en good guy.

#3 - Tina

Någon skrev i ST att han får fredspriset för vad han förhoppningsvis kommer att åstadkomma och inte vad han har gjort. Nu har han pressen på sig!

#4 - Tina

Någon skrev i ST att han får fredspriset för vad han förhoppningsvis kommer att åstadkomma och inte vad han har gjort. Nu har han pressen på sig!

#5 - Per-Anders

Tina: Ja, typ.