Allt är möjligt om man inte förstår bättre



Påståendet i rubriken kommer från en kille som heter Jesper Larsson som var en av föreläsarna på Språkvårdsdagen, ett seminarium som jag och min kollega var på i veckan. Skrivande och kommunikation utgör ju en stor del av vår vardag på jobbet, och det var nu för tredje året i rad vi deltog i evenemanget.

Årets Språkvårdsdag ägde rum på Berns Salonger i Stockholm och moderator var ingen mindre än Stina Dabrowski. Bland föreläsarna fanns diplomaten Jan Eliasson som bland annat berättade om sina möten med Saddam Hussein och hur viktigt det är att behärska kommunikationens konst när man har fredsförhandlingar med en galen diktator.

Det kändes faktiskt lite coolt att vara på Berns Salonger, ett etablissemang som i alla fall jag förknippar med tjusiga galor på TV. Lunchen åt vi i Stora Salongen ackompanjerad av en orkester som spelade kubansk musik. Tyvärr missade jag namnet på gruppen men musiken var jättehärlig.

Så var det då det här med Jesper Larsson, som innan seminariet var en för mig okänd person. Men hans föreläsning var fantastisk och bland annat berättade han om Pecha Kucha, en ny form av PowerPoint-presentation som han livligt förespråkar. Pecha Kucha går ut på att varje presentation ska bestå av 20 bilder som vardera visas 20 sekunder. På det viset vet man exakt hur lång varje presentation är, och risken för långtråkighet blir minimal.

Jesper Larsson berättade också om en musikfestival som han arrangerat, utan vare sig pengar eller erfarenhet. Han lyckades i alla fall genomföra festivalen med gott resultat därför att han inte såg hindren utan bara möjligheterna. Den inställningen gillar jag. Allt är möjligt om man inte förstår bättre.

Bilden ovan är ett bildbevis på att jag faktiskt varit på Berns Salonger i Stockholm. Bilden nedan visar den kubanska orkestern som jag tyvärr missade namnet på.


Läs även andra bloggares åsikter om Jesper Larsson, Språkvårdsdagen, Stina Dabrowski, Berns Salonger, Jan Eliasson, PowerPoint