Andra bullar på bloggen



Vad gör man när blogglusten sinar? Jo, man låter bli att blogga. I alla fall jag.

Den stora fördelen med att blogga är att man får skriva vad man vill, när man vill och hur man vill. Det finns inga krav på att man måste leverera, utan man får skriva endast för att det är roligt. Så känns bloggandet för mig.

Under de senaste dagarna har min blogglust dippat något, vilket beror på att jag varit trött och helt enkelt inte kommit på vad jag ska blogga om. Och när jag känner så då låter jag bli.

Men snart återkommer nog blogglusten igen och då börjar det åter rassla i tangentbordet.

Nu ska jag sätta mig och titta på elden i öppna spisen.

Bilden ovan: Så länge jag inte kommer på något vettigt att skriva om så kan ni titta på min sambos bullbak i långpannan, före och efter bullarnas besök i ungnen. Jag kan berätta att de var väldigt goda.
#1 - Beate

Ja, bullar börjar ju på "b" och blogga börjar ju med samma bokstav. Du kan ju bulla lite tills blogglusten återkommer, vilket jag hoppas att den gör snart.

#2 - Kerstin

Tag time out, bullarna ser makalöst goda ut, vad är det de står i på plåten?

#3 - Lisbeth

...ja, det funderade jag oxå över...? Vad står bullarna i för nåt?

#4 - Sambon ;)

Receptet kommer här:



75 g jäst

150 g margarin

2 dl mjölk

½ dl kardemumma

½ tsk salt

½ dl socker

1 l vetemjöl

2 ägg



Gör degen som vetebrödsdeg.Jäs 30 min. Dela degen i 2 delar, en lite mindre del. Platta ut den mindre delen i en långpanna och bred över 5 dl marsankräm. Av den andra delen deg gör du vanliga bullar. Bre på fyllningen som består av:



100 g margarin

1,5 dl socker

1 msk vaniljsocker



Rulla ihop o skär bullarna o lägg dem på vaniljkrämen. Låt allt jäsa ca 30 min. Pensla med ägg och strö gärna på pärlsocker. Grädda sedan ca 15 min i 200 graders ugnsvärme.Skär i fyrkanter sedan det kallnat.



Lycka till!

#5 - Kerstin

Så underbart! Tack för rec. Skall genast prova!

Har aldrig sett den här varianten=D

Allt gott!

#6 - Lisbeth

Det lät spännande! Ska höra om husets bagare tycker detsamma (i så fall lär det bli test här med).

Tackar!

#7 - Yvonne

Men det är väl en vettig och sund inställning! Känns bloggandet som ett tvång blir det ju inte roligt! Det är samma sak med bullbak, de gånger man känner sig tvingad att baka bullar blir det ju inte roligt. Jag tycker att både bloggning och bullbak ska vara roligt!