Globen - en utmaning för höjdrädda



Snart öppnar en ny attraktion i Globen i Stockholm. Eller rättare sagt, inte inne i Globen utan utanpå. Namnet på åkattraktionen är SkyView och blir en riktig utmaning för alla höjdrädda. SkyView består nämligen av två rälsbanor som går från marken, över toppen på Globen och sedan ner på andra sidan. På de två banorna ska sedan två gondoler färdas med plats för 16 personer vardera.

Gondolerna kommer att avgå sex gånger i timmen och varje tur ska ta 20 minuter. Priset för en tur blir 120 kronor för vuxna.

SkyView kommer väl förmodligen att betraktas som Stockholms motsvarighet till London Eye. Själv är jag väldigt höjdrädd men när jag åkte med London Eye tyckte jag inte att det var så läskig. Det var bara häftigt.

Så nu ser jag fram emot en provtur med SkyView i Stockholm.

Just nu pågår bygget av SkyView för fullt, men den 5 februari nästa år går första turen. Läs mer om SkyView här.

Bilderna nedan är från 2006 när sambon och jag tog en tur med London Eye, det stora cykelhjulet intill Themsen i London. Klicka på bilderna för att se förstoringar.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

#1 - Beate

Jätte fint att titta på... från marken. Satte högst upp i ett Pariserhjul (var 15 år gammal) när det stannade i en timme. Det sätter sina spår. Har tittat på London Eye på samma sätt... från en säker mark alltså.

#2 - Beate

Svar: Absolut värst: att ingen noterar den så klart. Fyndigt, mycket fyndigt P-A;-)

#3 - Kerstin

Aldrig! Åkte "utanför glashiss" i Xian, Kina.

Det var det vidrigaste sätt att färdas jag varit med om!