Kan man äta glass på vintern?



Det är tisdag kväll och jag sitter på ett hotellrum i Åsele och avnjuter en glass, närmare bestämt en Cornetto jordgubb. Att jag befinner mig på ett hotell beror på att jag och min kollega är ute på en liten reportageresa och har under dagen bilat hela vägen från Sundsvall till Vilhelmina.

Tidigare under dagen, på väg mot Vilhelmina, stannade vi till hos ICA i Åsele för att köpa var sin glass (vi hade en timme tidigare ätit lunch i Junsele och var nu sugna på lite desert). ICA-handlaren såg dock lite förvånad ut när vi frågade efter glass och berättade att glassboxen, den var undanställd för säsongen. "Det är ingen efterfrågan på glass den här tiden på året", sa han och tittade på oss som om det var Borats pungmitella vi frågat efter.

"Nähä", tänkte vi och åkte vidare norrut.

Efter fullbordat uppdrag i Vilhelmina är vi nu tillbaka i Åsele och efter incheckning besökte vi omedelbart hotellrestaurangen för lite middagsmat. Efter en stunds TV-tittande på rummet kände jag åter dessertsuget och kunde nu till min glädje konstatera att här på hotellet finns minsann en glassbox. Därför sitter jag nu här på mitt rum och smaskar på en Cornettoglass, men undrar samtidigt om det verkligen är bara jag som längtar efter glass när det är vinter.

Är glass i strut, eller på pinne, endast godis på sommaren?

Gossen på bilden står på pass i receptionen på hotellet där vi bor.

#1 - Beate

1. Stackars dig... Åsele (ja inte p g a morden där). Tycker otroligt synd om dig. Visste inte ens att dom hade ett hotell ;-)

2. Glass den här årstiden (och i 08 är det ändå sex plusgrader och isande vind) skulle jag inte ens drömma om glass - ja om jag vore masochist så skulle jag utsätta mig för mardrömmar, men jag är ingen masochist.

3. Gubben i receptionen är så himla ful.

4. Du åker väl hem imorgon... hoppas jag för din egen del ;-)

#2 - Kerstin

Du är inte ensam om att ha glass sug på vintern!

Har en låda glass pinnar (laktosfri) i frysen för att snabbt kunna tillfredställa behovet!

#3 - Per-Anders

Beate:

1. De rikskända morden ägde rum i Åmsele som ligger 14 mil från Åsele. Åsele Wärdshus var ett jättetrevligt hotell.

2. Även i Åsele var det 6 plusgrader och blåsigt men efter maten är det ändå gott med glass.

3. Jag tycker han var gullig.

4. Bortsett från den mörka och disiga novemberkvällen var det trevligt i Västerbotten. Men det är långa och ödsliga vägar.

#4 - Per-Anders

Kerstin: Jodå, glass är alltid gott. Oavsett årstid.

#5 - Glenn B

Ser att ni varit i mina gamla hemtrakter :). Bodde bland ett stenkast från ICA, mittemellan ICA och SCA-kontoret. Eller rättare sagt... ALLT i Åsele ligger ju ett stenkast från ICA ;).



Nästa gång ni passerar ICA i Åsele så kolla om Marie fortfarande sitter i kassan och hälsa från han som, innan han flyttade till Åsele permanent, brukade komma in och köpa ett paket Hällakaka, ägg och kaviar. Finns säkert fler kassörskor som noterade mina matvanor under april-juni 1994 :).

#6 - Per-Anders

Hej Glenn. 15 år gamla matvanor glömmer man kanske inte så lätt.