Hitler, muren och Baader-Mainhof



"Allting hänger ihop - Nazityskland, Berlinmuren och Baader-Mainhofligan."

Året är 2001 och jag befinner mig i Berlin på en veckas språkkurs. Min tyskalärare (infödd tyska) och tillika guide förklarar engagerat hur de olika delarna i den tyska historien hör ihop med varandra:

"Som en följd av Nazitysklands sammanbrott 1945 bildades Öst- och Västtyskland och så småningom byggdes även Berlinmuren. I början av 1970-talet bildades terrorgruppen Baader-Mainhofligan som en reaktion på att många gamla nazisthöjdare fortfarande tillhörde samhällseliten i Tyskland", berättade hon.

Hon påstod också att när kommuniststaten Östtyskland byggdes upp rekryterades före detta nazister till höga befattningar i Östtyskland.

"Det hade ju kompetensen att administrera en diktatur", sa hon.

Berlinmuren byggdes 1961 för att förhindra folk att fly från Östtyskland till Västtyskland och idag, den 9 november 2009, är det 20 år sedan tyska medborgare rev den och det blev åter fritt att ta sig mellan Väst- och Östberlin.

När jag var i Berlin hade det alltså gått 12 år sedan muren föll och det är några av minnena som etsats sig fast extra mycket hos mig:

1. På vissa ställen i Berlin fanns delar av muren kvar som minnesmärken, och jag förvånades över att Berlinmuren inte var så hög som jag trott. Enligt uppgift var den 3,65 meter hög.

2. I centrala Berlin fanns minnesmärken över alla som dödats i sina försök att fly från Östberlin till Västberlin. Den sista sköts av Östtyska gränsvakter endast några månader innan muren föll.  

3. I riksdagshusets takkupol fanns en utställning som berörde mig mycket. Utställningen visade processen kring nazisternas maktövertagande (de fick ju faktiskt makten via fria val) och hur snabbt de sedan förändrade det tyska samhället till en diktaturstat.

4. Vi besökte även det gamla koncentrationslägret Sachsenhausen, några mil norr om Berlin. Riktigt ruggigt att ta del av det som hände där.

Syftet med mitt veckolånga besök i Berlin var alltså att lära mig lite mer tyska (vi hade en del tyskspråkiga kontakter i jobbet på den tiden). Men jag vet inte om jag lärde mig så mycket tyska under den där veckan, däremot fick jag lära mig lite mer om Tyskland, vilket var mycket intressant.

Bilden ovan, som jag tog i Berlin 2001, visar några av alla de skyltar som satts upp till minne av dem som dödats i samband med flyktförsök från Öst till Väst. Den siste som sköts under ett flyktförsök hette Chris Gueffroy. Han dödades 5 februari 1989.


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , ,

Aftonbladet:
9/11 1989: Här vänder historien
Muren föll och jag gick sönder

DN:
Chatt om Berlin och murens fall
Irena Kukutz drömde om ett reformerat DDR


Expressen:
Murens fall - firandet i gång
#1 - Beate

Såg 20-årsceremonin live på BBC ikväll. Mäktigt kan jag säga. Hela världens politiska elit var samlad i ett regnigt Berlin.

Har bara varit i Berlin en gång - 1985. Och det som har etsat sig fast mest i mitt minne är konstigt nog den unka lukten vid "ingemansland". Har aldrig före eller efter känt en sådan lukt.

Var också lite "besviken" på murens höjd.

#2 - Per-Anders

Beate: Jag såg ceremonin live på Aftonbladet.se. Hade trott att den skulle visas på svensk TV. Men den nya tekniken erbjuder spännande möjligheter.

#3 - Maggan

Jag har en liten bit av Berlinmuren i bokhyllan, den hackade Hans egenhändigt loss när han besökte Berlin 1989. Min "kusin" kom till Sverige -61 som "krigsbarn" när muren byggdes. Det gick ofta flyglarm och de flesta var rädda både i öst- och väst. Tydligen trodde man då i Berlin att oroligheterna var en övergående händelse och att hon skulle kunna återvända när lugnet lagt sig... Men efter några år insåg man att de splittrade familjer som befann sig på var sin sida av muren skulle få fortsätta så. Med en del av sin släkt på öst, och den andra på västsidan så beslöts att min kusin skulle stanna i Sverige och adopterades av min moster och morbror...

#4 - Per-Anders

Maggan: Ja, man har lite svårt att tänka sig hur det var i Tyskland på den tiden. Tänk om ens egen hemstad plötsligt skulle delas mitt itu...