Skellefteå - fruktbarhetens stad



Likt Columbus en gång upptäckte Amerika så har jag under senare år upptäckt Skellefteå. Innan 2006 hade jag i stort sett aldrig varit här men i början av veckan besökte jag staden för tredje gången.

Samtliga gånger jag besökt Skellefteå har varit å jobbets vägnar. Denna gång blev det endast ett snabbt besök, eftersom jag och kollegan behövde göra en matpaus under vår reportageresa norrut.

Mitt på torget i Skellefteå finns en besynnerlig tingest som antagligen är någon sorts offentlig dekoration (se bilden ovan). Den kallas Lyftet och man behöver inte ligga inne med speciellt mycket snuskig fantasi för att få associationer till en viss manlig kroppsdel.

Jag undrar vad tanken med Lyftet är. Kanske är det en hyllning till den manliga fruktbarheten och utgör en kultplats för stadens innevånare. Jag kan se framför mig hur Skellefteborna samlas runt Lyftet och med heliga riter försöker motverka en negativ befolkningstillväxt i kommunen.


Jag tycker Skellefteå verkar vara en trevlig stad som man inte glömmer i första taget efter en promenad över torget.



Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Kerstin

Kanske var det tanken, att man inte skulle glömma staden!

Glad Pingst!

#3 - Evalena

Jo, vi samlas kring lyftet första söndagen i varje månad och har fruktbarhetsriter! Hihi, nej skämt åsido, den där statyn eller vad man ska kalla det är verkligen omdiskuterad. Men, fontänen verkade vara tom på bilden. Du vet väl att den sprutar vatten också?!

#4 - Yvonne

Tja, man undrar ju ibland hur de tänker. För mig var det i alla fall roligt att se att det finns konstigare offentliga konstverk på andra ställen också. Här i Eskilstuna har vi bland annat det som i folkmun kallas Pinnen. Den visar faktiskt en kroppsdel upprepade gånger, närmare bestämt ansiktet av konstnären. Pinnen heter i själv verket "Profilen".