Piratpartiet in i riksdagen?

Igår berättade jag i min blogg att jag deltog i en förstamajdemonstration samt att jag gillar Socialdemokraterna. I samma blogginlägg gjorde jag också en (något tillspetsad) analys av de övriga partier som ställer upp i riksdagsvalet. Av alla de kommentarer jag fick så kom de flesta från uppretade piratpartister (blev lite överraskad där) som gick igång ordentligt på mitt påstående att Piratpartiet består av "omogna hackervalpar".

Reaktionerna är intressanta ur flera aspekter.

1. Varför var det bara Piratpartister som blev upprörda? Jag var ju inte direkt snäll mot något av de nämnda partierna. Beror det på att det är bara Piratpartister som ser nätet som ett naturligt debattforum eller är det helt enkelt så att Piratpartiet har många anhängare? Det kanske är just Piratpartiet som blir det stora hotet mot de etablerade partierna i nästa val, inte Sverigedemokraterna.

2. Efter att ha läst kommentarerna så vet jag nu att Piratpartiet inte bara består av hackervalpar. Och jag håller med Marcus (en av dem som kommenterade inlägget) att "jakten på fildelare INTE får gå ut över medborgarnas integritetskydd".

Jag har tidigare bloggat i samband med inledningen av Pirate Bay-rättegången där jag bland annat skriver att jag inte tror att myndigheterna löser några problem med att jaga vanliga medborgare som laddar ner mp 3-låtar. I stället tycker jag det är musik- och filmbranschen som måste utnyttja den tillgängliga tekniken kommersiellt i stället för att ropa på förbud.

För mig blir ändå valet Socialdemokraterna därför att de har en helhetssyn och de har en ideologi som passar mig. Och till skillnad från Marcus tror jag vår vardag faktiskt på verkas en hel del beroende på om vi har en röd eller blå regering.

Aftonbladet i dag:
Pirate Bay-männen riskerar nytt åtal
Hur ska Piratpartiet förvalta makten?
Piratpartiet är fjärde störst i Sverige

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
#1 - Grå

Så här är det: Varje gång du eller någon annan skriver om Piratpartiet kommer detta noteras av ett antal människor (det är ju själva poängen med att blogga). Vissa bloggar har en automatisk rapportering och dyker direkt upp på Piratpartiets hemsida, men även om det inte sker är det mycket troligt att någon pirat eller anti-pirat finns bland dem som läser din blogg. Ofta länkas då din blogg i exempelvis de som skriver summeringsbloggar saker som sagts om Piratpartiet, eller på ett forum. Efter detta är det ett snöskred. Piraterna är generellt sett flitiga Internetanvändare och är vana vid att inte bara läsa och acceptera en åsikt, utan också att kommentera den och föra en dialog. Hela Piratpartiets struktur och kultur bygger just på flervägskommunikation, främst via Internet, både gentemot varandra och andra. Ytterst få saker diskuteras helt internt.

#2 - Mikael "MMN-o" Nordfeldth

Halloj, jag tror att en stor anledning till att piratpartister har hoppat in och kommenterat är för att det finns många som kör PP-filtrerande crawlers/rss-aggregerare.



Det är få i de andra partierna som håller koll på "bloggosfären". Många av oss aktiva i Piratpartiet gör dock det med t.ex. Piratpartiet Toolbar för Firefox, knuff.se-listan på hemsidan och andra typer av automatiserad informationsinhämtande.



Nämns PP i en bloggpost så har man direkt folk som klickar på länken och läser. Finns det missuppfattningar, typ "blah blah, enfrågeparti" så hakar folk ofta på uträtningståget och hjälper bloggaren att få lite bättre informationsunderlag :)

#3 - Mikael "MMN-o" Nordfeldth

Vidare hoppas jag du arbetar inom socialdemokraterna (om det nu går) för att väcka liv i de frågeställningar som stundar i debatterna.



Piratpartiets största mål, i min uppfattning, är att få övriga partier att ta integritetsfrågorna och de medborgerliga rättigheterna på allvar. När våra principer har funnit hem i övriga partier behövs vi ju inte längre - och då kan den politiska sfären återgå till smuts- och färgkastning. :)

#4 - Marcus

Det var roligt att du läste mina kommentarer. Jag tänkte bara förtydliga mig lite om det där du skrev om att "vår vardag faktiskt på verkas en hel del beroende på om vi har en röd eller blå regering."



Jag uttryckte mig lite slarvigt. Det är klart att vardagen påverkas beroende på om regeringen är blå eller röd. Det jag menar är att för mig är det mycket viktigare att vi får fokus på integritetsfrågorna än vikten av skillnaderna mellan röd och blå regering. Jag har ju trots allt överlevt både röda och blå regeringar.



Det som är mest skrämmande just nu är att både blå och röda partier arbetar så intensivt med att införa censur och övervakning på nätet, bara för att det är tekniskt möjligt. Alldeles bortsett från paralleller till 1930-talets Italien, 1960-talets kommunistjakt i USA, 1970-talets Östtyskland, 1990-talets Kina, etc, etc, så är ju logiken fel. Precis samma logiska kullerbytta görs av fildelarna, IFPI och myndigheterna.



Om man får raljera lite:

Fildelarna säger "det går att ladda ned, så det måste bli lagligt."

IFPI säger "vi har alltid tjänat pengar på vår affärsmodell, så vi måste stämma alla nedladdare för att det är juridiskt möjligt, i stället för att uppdatera affärsmodellen."

Myndigheterna säger "USA:s regering tycker att Sverige inte skall vara ett piratland, så vi måste genast kasta all rättsäkerhet och respekt för privatlivet överbord och övervaka allt, bara för att det är tekniskt och politiskt möjligt."



Det jag tycker är viktigast i denna soppa är att Piratpartiet försöker göra det åtminstone politiskt omöjligt att trampa på de mänskliga rättigheterna på det sätt som FRA, IPRED, ACTA, IPRED2, datalagringsdirektivet och många andra kommande förslag gör. Detta överskuggar i mitt tycke skillnaderna mellan blå och röda regeringars styre av landet.



Puh, det blev ett långt inlägg. Nu kanske ni förstår varför jag förenklade det till "röd eller blå regering påverkar inte vardagen så mycket ändå"...

#5 - Marcus

Förresten, glömde kommentera varför "bara Piratpartister" kommenterar. Så här gör jag nästan varje dag:

www.piratpartiet.se finns en liten länksamling till bloggar som skrivit om Piratpartiet. För varje länk kollar jag vem som skrivit vad och vilka kommentarer som getts. Om jag tycker att jag kan tillföra något i sakfrågan så postar jag en liten kommentar. Allt detta under förutsättning att jag har tid och lust, förstås.



Jag försöker prioritera detta trots att jag inte alls är någon "bloggoman". Jag är ju tillräckligt gammal för att ha läst Orwells bok "1984" i skolan.



Om jag inte vill att staten läser och sparar alla uppgifter om vem (och när, varifrån, vart, mm)jag mailat, ringt, surfat eller SMS:at till, så får jag nog ligga i.

#6 - Woopsidaisy

Varför tycker vissa att dom ska slippa betala för sin konsumtion? Om man vill äta, ha kläder på kroppen, en bil att köra i osv, måste man ju betala för det. Att lyssna på musik i radion är gratis. Vill du se film utan att betala, slå på TV:n. (Du betalar ju redan TV-licens.) Vill du se eller lyssna på något du själv valt, betala för din konsumtion. Det är billigt att hyra DVD. Gratis att låna musik på biblioteket och ännu svinbilligt att hyra film. Det är inte så himla dyrt att ladda ner "lagligt". Förstår inte varför vissa tycker att det måste myglas till sej gratis. Det är helt enkelt inte rättvist att de som producerar musik och film inte ska få betalt för sitt arbete. Allt fildelande kommer till slut att resultera i att ingen musik eller film av god kvalitet kommer att skapas. Man kommer helt enkelt inte tycka det är värt mödan när man inte får betalt. Tack för det, alla jävla snyltare!

#7 - Per-Anders

Tack för alla kommentarer. Jag har lärt mig en hel del den här helgen.

#8 - Tor

@Woopsidaisy

Det finns många piratpartister som inte sysslar med illegal fildelning men som värnar om den personliga integriteten (är det verkligen ok att vem som helst som visar upp en skärmdump som påstås bevisa upphovsrättsintrång kan begära ut ytterst integritetskänsliga uppgifter som även kan användas för att kartlägga övrig internetaktivitet - åsikter, sexuell läggning, etc?). Dessutom tillkommer ju frågor som internets framtid, nätneutralitet, datalagring, ACTA, FRA-lagen etc.



De traditionella betongpartierna har visat att de inte har någon inre kompass som går att lita på i de frågorna.



Det är viktigt att komma ihåg att upphovsrättsfrågan inte är ett val mellan två ytterligheter. Skyddets omfång beskrivs snarare av en kontinuerlig skala. Om det nu är upplevelsen av att det ska vara "mödan värt" att skapa, varför är då skyddstiden 5-10 gånger längre än vad som skulle krävas för att skapa tillräckliga incitament? Upphovsrätten är idag hemskt obalanserad. Trots det så är det konstigt nog inget parti utom piratpartiet som försöker förkorta skyddet. Istället för att bara vara så omfattande som krävs för att skapa incitament har skyddet blivit så nära evigt (mer än hundra år) det bara kan bli - på bekostnad av allmänhetens tillgång och alla vidarebearbetningar, tolkningar och inkorporerande i andra verk som skulle kunna ha skett annars.



Det är upphovsrättsmaximalisterna som är upphovsrättens värsta fiende eftersom det är deras extrema hållning som skapar en stark motreaktion med en underminering av förtroendet för hela systemet som följd.