Gayvänligt på hotellet



Min sambo och jag har bestämt oss för att göra en weekendresa till Jurmala (badort strax utanför Riga i Lettland) om en månad. Och precis som förra gången vi var där så tänkte vi även denna gång flyga med Ryan Air. Flygbolaget i fråga trafikerar nämligen rutten Skavsta - Riga och har man tur kan man komma riktigt billigt undan.

Men det gäller att boka biljetter i rätt tid - och vad som är rätt tid är som ett lotteri. När jag kollade på Ryan Airs webbsida för en vecka sedan kostade en tur- och returresa för tre personer (min son ska också hänga med) drygt 400 kronor, inklusive skatter, avgifter och en resväska (man får nämligen betala extra för varje resväska). När jag kollade i förrgår hade priset plötsligt höjts till ca 1500, och i går var det nere på 1000 kronor.

Jag skyndade mig att boka, för trots allt är 1000 kronor ganska överkomligt för en flygresa för tre personer. Men det gäller alltså ha full koll när man bokar hos Ryan Air, numera får man till och med betala extra när man checkar in.

När flygresan var bokad kollade vi på nätet efter någonstans att bo. Och det lutar också åt att vi måste bo en natt på hotell, natten innan vi lyfter från Skavsta. Passande nog finns det ett nybyggt hotell alldeles intill flygplatsen.


På bokningssajten Booking.com finns en beskrivning av hotellet och under rubriken Faciliteter står det bland annat att hotellet är gayvänligt. Liknande omdömen finns även om flera hotell i Riga. 

Jag har hört talas om exempelvis hotell och restauranger som är barnvänliga, och då brukar det innebära att det bland annat finns speciella barnmenyer samt lekrum för barn. Men vad innebär det när ett hotell är gayvänligt? Finns det speciella gaymenyer eller särskilda gayrum. Vad jag vet så är väl homosexuella som folk är mest, de äter och sover väl som alla andra.

Jag tog upp detta till diskussion med min sambo som sa: "Det kanske trots allt finns särskilda gaymenyer. Kommer du inte ihåg när vi var i Amsterdam? Där kunde man ju köpa pasta som såg ut som små snoppar" Men så tillade hon: "Men det finns ju homosexuella av båda könen, och alla borde ju vara välkomna när det kallas gayvänligt."

Hur som helst, det ska bli kul att åka iväg en sväng till Jurmala.

(Bilden ovan: Förra gången vi reste till Riga och Jurmala var sommaren 2007. Här en bit av den 3,2 mil långa stranden i Jurmala.)



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - Tina

"Finns det speciella gaymenyer eller särskilda gayrum."

P-A, jag hoppas att du tar många bilder om er teori skulle stämma. Vad knäppa ni är. :P