Bli sjuk av förmiddags-TV



Det är tisdag förmiddag och jag sitter i lobbyn på Hotell Lappland i Lycksele. Jag och min kollega befinner oss på en liten reportageresa i norra Sverige som ska resultera i ett antal reportage i vår personaltidning. Igår var vi i Piteå, och idag alltså i Lycksele.

Vi har fått några håltimmar innan nästa reportageuppdrag och vad gör man då? Jo, då sätter man sig naturligtvis vid var sin laptop och kollar mail och surfar runt lite i största allmänhet.

På väggen i lobbyn hänger en platt-TV som visar förmiddags-TV på TV 4. Jag har faktiskt nästan aldrig sett på TV på en förmiddag, och tittar intresserat på ett inslag om när man monterar en liten röd stuga längst upp på Globen. Undrar hur det känns att stå där uppe.

När Nyhetsmorgon slutar tar ett program vid som heter Doctors. Det visar sig vara en amerikansk pratshow med ett gäng äppelkäcka läkare som ohämmat frossar i olika sjukdomstillstånd. Temat denna dag verkar vara smittorisker och vi får veta allt om hur stora riskerna är att bli smittad av olika sjukdomar, allt från bältros till utslag efter rakning.

Det börjar klia på hakan och jag känner att jag inte längre pallar för detta oerhörda program. Jag försöker byta kanal, men det går inte. I stället utbryter myrornas krig på samtliga kanaler.

Om man inte redan är sjuk så är risken stor att man blir det av att se detta program.

Jag packar ihop min dator och flyr ut ur hotellet. Min kollega kommer efter och vi åker och gör reportage om produktion av trävaror. Det är sådant man mår bra av.

(Bilden ovan: Platt-TVn, i det för övrigt trevliga Hotell Lappland, bjöd på ångestframkallande sjukdoms-TV) 


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , ,