Obehagligt krisavtal

Jag blir lite bekymrad när jag läser i media om IF Metalls krisavtal. Enligt LOs hemsida innebär avtalet att "man öppnar för lokala överenskommelser om att minska arbetstiden, och den utbetalade lönen, ned till 80 procent".

I praktiken en lönesänkning, alltså.

Syftet med avtalet är att det ska vara en tillfällig krisåtgärd i en extrem ekonomisk situation. Men så läser jag på Dagens Arbetes websida att Pappersindustriarbetarförbundet inte har några planer på ett liknande avtal.

- Jag vill vara tydlig med att lönesänkningsspåret är något vi inte ger oss in på. Det är en svår situation som IF Metall försätter oss andra i, säger Jan-Henrik Sandberg, Pappers förbundsordförande.

Själv tycker jag avtalet känns obehagligt. Hur kan IF Metall gå med på att sänka lönerna när andra förbund försöker hitta andra vägar? Finns det egentligen några garantier att lönerna kommer att höjas igen när ekonomin så småningom stabiliseras? Kommer avtalet att innebära att de anställda verkligen får behålla jobben?

Risken är att facket nu gett näringslivet en tumme som man inte släpper i första taget och att vi har ytterligare försämringar för löntagarna att vänta.


Läs mer om IF Metalls avtal på Aftonbladet:
Var tredje läsare säger ja till sänkt lön
IF Metall höjer a-kasseavgiften kraftigt

Kolla själv om du kan drabbas


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,