Skjut och sedan spring

Idag har mitt liv berikats med ny kunskap. Jag har nämligen lärt mig att det finns en idrott som kallas springskytte. Idrottsgrenen påminner en del om skidskytte, biathlon, men i stället för skidor så tar sig de tävlande framåt medelst löpning.

Jag har alltid varit lite förundrad över det här med skidskytte. Hur kommer man på att kombinera just skidåkning och skytte, och sedan göra det till en idrottsgren? Vem vet? Fast nu finns ju skidskytte och då är kanske steget inte så långt till att skapa en idrott där man kombinerar löpning och skytte.

Jag söker på springskytte på Wikipedia och får bland annat läsa att idrotten i tävlingssammanhang kommer att ersättas av rullskidskytte. Ännu en variant alltså.

Nu undrar jag naturligtvis om jag missat ytterligare idrottsgrenar med skytte som inslag. Tänk om det finns rallyskytte. Alltså en sport där man kör omkring med bil och skjuter med en bössa genom sidorutan. Hm... Kanske bättre då att man stannar bilen och kliver ur innan man skjuter.

Nej, färdigtfunderat om springskytte. Klockan är mycket och det är dags att lägga sig.
#1 - Thomas Olausson

Norrmännen var det förstås, som kom på den speciella kombinationen. Norska gränssoldater tävlade första gången 1767 enligt samma goa Wikipedia.



Själv hade jag gärna sett bobsleighskytte.