Myten om den perfekta midsommaren



Svensk midsommar i Timrå: God mat, trevliga vänner och en värmande eld i öppna spisen.

Jag har egentligen inte förstått det förut, men nu inser jag att det finns ett antal "måsten" (om jag ska tro diverse människor jag pratat med) som bekräftar myten om den perfekta midsommaren: Det måste vara soligt och varmt, man måste dricka en massa sprit, och man måste äta sill. Helst ska man också uppsöka närmaste bygdegård för att dansa runt en midsommarstång och (som i mitt fall) få allergiska reaktioner av gräs och björkar.

Hemma hos oss uppfyllde vi inte något av ovanstående måsten. Däremot hade vi förmånen att få ett gäng trevliga gäster på besök, och tillsammans grillade vi kyckling som vi avnjöt tillsammans med två sorters potatisgratäng (med och utan vitlök). Till det drack vi vin och öl, men i lagom mängd så stämningen blev trevlig.

Jag kan villigt erkänna att det skulle varit helt ok om det varit lite varmare ute. Det kändes faktiskt lite konstigt när jag gjorde upp en eld i den öppna spisen, när det samtidigt står juni i almanackan. Men vad ska man annars göra när man fryser?

Men trots vädret så klagar jag inte. Helgen har varit lyckad, och jag har fått min främsta önskan uppfylld (samma önskan jag har alla andra lediga dagar): Jag får sova hur länge jag vill på mornarna.

Bilden ovan visar vår öppenspis samt vår lilla mini-midsommarstång för inomhusbruk.

Delta gärna i min lilla opinionsundersökning nedan.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

#1 - woopsidaisy

För min del blev det sovmorgon hela lördagen... jag förstår inte hur man kan bli bakis på 5 glas vin, 2 mellanöl och 1 snaps intaget under 10 timmar...

#2 - Kerstin

Vi eldade oxå i kaminen! Hade en super midsommar!