Välj den rätta vägen



Sedan den 7 juni är ett avsnitt av motorvägen mellan Sundsvall och Timrå avstängd för trafik. Skälet är att man bygger en viadukt under motorvägen som ska underlätta kollektivtrafiken. Under byggtiden är trafiken hänvisad till en annan väg som går förbi Tunadal.

Om man ser till avståndet så innebär vägen förbi Tunadal en rejäl omväg och i riktningen söderut sparar man mycket tid på att i stället åka genom Birsta köpcentrum och sedan ut på motorvägen igen. Men i riktningen norrut är det ett längre avsnitt av motorvägen som är avstängt och eftersom jag inte är en looser som bara följer skyltarna som pekar mot Tunadal så har jag de flesta av den senaste veckans dagar tagit Norra Vägen hem från jobbet, som går parallellt med motorvägen.

Problemet är att de flesta andra bilister också är smarta nog att ta Norra Vägen, vilket innebär långa köer som följd. I förrgår fick jag nog av krypfart på Norra Vägen och tänkte att det måste ju finnas någon bättre väg norrut. Så jag provade i stället att åka genom Granloholm och ut på Timmervägen. Men en kilometer innan Timmervägen blev det stopp. Där hamnade jag längst bak i en gigantisk bilkö och efter en lång stund i snigelfart kom jag till sist ut på Timmervägen.

På väg hem från jobbet idag så bestämde jag mig faktiskt för att för första gången under avstängningsperioden ta den anvisade vägen genom Tunadal. Och det gick riktigt smidigt. Det var visserligen många bilar på vägen men det gick lätt att ta sig fram och dagens hemresa blev faktiskt den snabbaste sedan förra måndagen.

Så det finns kanske ett skäl till att Vägverket valt att leda vägen över Tunadal under tiden som motorvägen är avstängd. Min slutsats är alltså följande:

För bästa resultat: följ alltid statens anvisningar!

Men snart är pinan över. På fredag ska motorvägen öppnas igen (om planerna håller) och vi trafikanter kan färdas mellan de båda grannkommunerna som vanligt igen.

Bilden ovan har jag tagit med mobilen genom framrutan på väg i södergående riktning.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,