Vad händer i Lettland?



Några härliga dagar på stranden och lite shopping i storstan.

Så tänkte jag och sambon när vi för en vecka sedan bokade en helgtrip till Riga och badorten Jurmala. Våra planer är oförändrade men i media kan man läsa att Lettlands ekonomi är i rejäl gungning. Och nu väntar alla på att Lettland ska devalvera sin valuta.

Så hur påverkar då Lettlands ekonomiska situation våra semesterplaner?


För att få veta lite mer gick jag i dag in på ett av Forex växlingskontor och ställde frågan: vad händer?


Mannen bakom disken svarade: "om jag var du skulle jag vänta in i det sista innan resan med att växla till lettiska lats. Om valutan devalveras blir den inte bara mindre värd, det kan även hända att man trycker upp helt nya sedlar och då blir de nuvarande helt värdelösa". 

Det är möjligt att det är fördelaktigt för oss som turister om Lettlands valuta devalveras, vi får kanske mer för pengarna när vi handlar där. Och vad jag förstått är en devalvering en möjlig väg för Lettland att gå om man vill få någon ordning på finanssituationen. Men egentligen är ju situationen tragiskt.

De baltiska länderna har byggt upp sin ekonomi av lånade pengar, bland annat från svenska Swedbank, och när finanskrisen slog till slog den extra hårt i Baltikum. Och som vanligt är det folket längst ner på samhällsskalan som får betala kalaset, i det här fallet medborgarna i Lettland, med hög arbetslöshet och fattigdom. Människor som redan är hårt prövade av många års diktatur. 

Jag följer med intresse den fortsatta utvecklingen i Lettland.

(Bilden ovan har jag tagit 2007, när vi var i Riga förra gången)



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
#1 - Lisbeth

Vad trist det är allt det här... suck Jag lider med dem.

Minns det året svenska kronan flöt. Just när den låg på 500% var jag o grabbarna i Spanien... min reskassa räckte inte till, sista dan hade jag inte nånting kvar... det var trist.