Sommarvärme i Riga



Befinner mig just nu i Riga tillsammans med son och sambo. På en av hotell-TVns kanaler visas den amerikanska serien Two and a half men (ni vet den där töntiga serien med två vuxna bröder som bor ihop tillsammans med den ena broderns son). Här i Lettland är serien dubbad till lettiska och textad på ryska. Det lustiga är att det är samma dubb-röst som säger alla replikerna, såval de vuxnas som den lille pojkens. Och oavsett om replikerna är upprörda eller glada så har dubb-rösten samma neutrala tonläge.

Vi bor faktiskt på ett av stans lyxigare hotell, därfor att vi bokade själva via internet och betalar endast några hundralappar (sommarpris antar jag) per rum och natt. Det är naturligtvis kul att bo på lyxhotell men nackdelen är att på såna hotell brukar det finnas pickolos som envisas med att bära ens väskor. Så även här och omedelbart när vi kom in genom entren kom en snubbe och sög tag i våra väskor och släpade upp dem på rummet. Jag hatar sånt. Och så ställs man inför frågan: ska man ge honom dricks eller inte? Nu gjorde jag inte det och han verkad inte sur for det, men frågan mal i mitt huvud; gjorde jag rätt eller fel?

För övrigt har Riga tagit emot oss med strålande solsken och härlig sommarvärme. I morgon ska vi till badorten Jurmala och bada (om värmen håller i sig).

Bilden ovan: far och son koppar av med en öl på en av stans alla pubar.
#1 - Maggan

Men PA... Det löser du lätt! När ni lämnar hotellet så ger du honom lite dricks (det brukar ju alltid skramla runt lite överblivna mynt inför hemresan), då får han en fint minne av dig som gäst och du slipper grubbla mer... Hi, hi...

#2 - woopsidaisy

håller med föregående kommentator... spar dricksen tills du åker hem. men fan vad ni inte såg speciellt muntra ut på bilden... ölen kanske inte var god...

#3 - Lisbeth

Jag önskar er en trevlig resa!!!

#4 - Per-Anders

Ang våra miner på bilen: Alltså, vi är ju coola grabbar från Timrå och då ser man ut så där när man är i Riga. Vi trivs alldeles utmärkt med resan, ölen och varandra.

Ang dricks: Alltså, jag tycker dricks är ett töntigt system. Jag förväntar mig att var och en vill göra ett bra jobb utan att bli mutad. Så tänker jag när jag utför mitt arbete.

#5 - woopsidaisy

det händer faktiskt att jag får lite dricks när jag t ex gjort ett snyggt badrum hos nån privatperson. då kan man få en fin flaska vin eller en wirre... En gång fick jag en flaska skitäcklig gin. det är nog 8 år sen och den är fortfarande inte tömd... vi brukar ta fram den när vi vill att gästerna ska gå hem.