En röst på Piratpartiet - en borgrelig röst?

Jag sitter och kollar lite på Piratpartiets hemsida under rubriken: Piratpartiets strategi i Europaparlamentet. Där skriver man bland annat att Piratpartiet ännu inte tagit ställning till vilken partigrupp man ska tillhöra i EU-parlamentet (om man kommer in där).

Men så kan man läsa följande: "Men om man ändå ska gissa in i framtiden är det rimligt att tro att det kommer att bli endera den gröna eller den liberala gruppen".

En röst på Piratpartiet kan alltså bli en röst som hamnar lite vart som helst. I den liberala gruppen finns bland annat de svenska borgerliga partierna Folkpartiet och Centern och i den gröna gruppen finns Miljöpartiet. Om nu inte piraterna bestämmer sig för att gå med någon annan grupp, typ Unionen för nationernas Europa, som Sverigedemokraterna vill tillhöra.

Mera om mina EU-tankar i mitt föregående inlägg, där jag även har en egen opinionsundersökning.


Aftonbladet:
Valet till EU-parlamentet är i gång
EUs Greatest hits
Läs det här - och orka rösta
Författare utan läsare röstar på fel parti

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Tor

Piraterna skulle aldrig alliera sig med främlingsfientliga partier eller stödja förslag som går mot grundläggande mänskliga rättigheter och jämlikheten. Det är tydliga ställningstaganden. Men det är sant att det är skillnad på den gröna och liberala gruppen.



Man får helt enkelt ställa sig från om höger/vänster-aspekten är viktigare än att skicka en skarp signal om att integritetsfrågor måste prioriteras, att immaterialrätten inte kan upprätthållas på bekostnad av rättssäkerheten och att det inte är ok att övervaka och avlyssna hela befolkningen och lagra allas våra geografiska rörelser, m.m.

#2 - Hanna

Du är verkligen inne i det här med valet du PA. :P



Jag hoppas Ante kommer hem snart, jag behöver ett nytt objektiv och jag tänker inte köpa det utan dig.

#3 - Kerstin

Jag röstade på Piratpartiet är visst ovanligt att en gammal kärring gör det?

#4 - Maggan

Gillar din nya vinjettbild!

#5 - Per-Anders

Kerstin: Som jag skrivit tidigare i min blogg så tycker jag att det finns vissa inslag i Piratpartiets idéer som är intressanta. Men som alla andra partier måste även Piratpartiet vara beredda på att bli synade i sömmarna. Ska bli intressant att följa partiets utveckling.