Vill vi egentligen ha jämställdhet?

Läste dagens DN debatt (20 juli) och Marcus Ridungs inlägg "Förlegade könsroller väcks till liv igen på nätet". Inlägget är väldigt läsbart och jag delar hans uppfattning helt och hållet.

Själv blev jag pappa för 27 år sedan för att tre år senare dessutom bli ensamstående pappa. På den tiden präglades den allmänna debatten av hur man skulle försöka få bort de gamla förlegade könsrollerna och få fler pappor att ta ut sin föräldraledighet.

Eftersom jag numera inte längre är småbarnsförälder har jag av förklarliga skäl inte hängt med inom det området (småbarnsförälder-perioden ersattes så småningom av en tonårsförälderperiod, och efter den skärselden är man ordentligt härdad). Därför är jag heller inte så hemmastadd bland de föräldrabloggar Ridung refererar till i sitt inlägg. 

Men nånting verkar ha hänt de senaste 20 åren. Håller vi på att lämna jämställdheten som ideal? Och vad beror det i så fall på? Är det så att bimbovärderingar, modell Blondinbella, i stället håller på at ta över?

Jag läser web-kommentarerna till Marcus Ridungs debattinlägg där många skriver att de håller med honom. Men flera skriver att han är PK (dvs politiskt korrekt, en ofta förekommande nedlåtande anklagelse på bloggar nu för tiden) och i en kommentar kan man läsa att det är oacceptabelt att föräldrar av olika kön i olika familjer fikar tillsammans när barnen leker. Herregud! Jag fikade tillsammans med andra, gifta, mammor när våra småbarn lekte. Och inte hoppade vi i säng med varandra för det.

Mitt svar på frågan i rubriken är: självklart ska vi sträva efter jämställdhet. Och varför ska vi ha jämställdhet, då? Jo förutom rent konkreta skäl som exempelvis lika lön för lika arbete vill i alla fall inte jag tillbaka till de stereotypa roller som fanns för typ 40 år sedan, där frun skötte allt hushållsarbete medan mannen skötte husets inkomstbringande arbete.

Det är nämligen så, hävdar jag, att föräldraskapet inte är något revir som mammorna har ensamrätten till. Det är båda föräldrarnas skyldighet att ta hand om sina barn, och alla barns rättighet att få umgås med båda sina föräldrar.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,
#1 - John

Tala inte skit om Blondinbella.

Hon är bäst!

Blondinbella Fans Olboys Team

#2 - Per-Anders

OK. Förlåt då.