Spotify en besvikelse



Nu har även jag skaffat Spotify.


Spotify är alltså en musiktjänst på nätet där man kan lyssna på vilka låtar man vill, när man vill och i vilken ordning man vill. Man skulle kunna säga att Spotify är ett lagligt alternativ till att ladda ner musik från nätet.


- På Spotify kan du hitta precis vilken låt du vill, bara sök en låt och lyssna, har familjens unga hackerlejon upplyst mig om.


Men för att kunna lyssna på Spotify utan att behöva betala något måste man få en inbjudan av någon som redan har det, eller ställa sig i kö hos Spotify. Många lyckas faktiskt skaffa Spotify via en inbjudan, men man måste ha tur och man måste vara snabb.

Nu har jag i alla fall skaffat premiumvarianten (99 kronor i månaden) som jag tänker avsluta nästa månad (Spotifys support upplyste mig nämligen via mail att om man skaffar premiumvarianten och sedan avslutar den så övergår den i gratisvarianten).


Sagt och gjort, i går kväll berikade jag min dator med Spotify och beslutade mig omedelbart att testa vad tjänsten går för. Finns verkligen "alla" låtar med?
 
Jag började med att söka på Birds of Fire med 70-talsgruppen Mahavishnu Orchestra och faktiskt, låten dök upp på träfflistan. Och dessutom tillsammans med ett antal andra Mahavishnu-låtar. Okej, dags att testa något ännu svårare. Jag söker på Pere Ubu, skum amerikansk grupp som jag lyssnade en del på i mina unga år (70-tal det också). Och minsann, en lång låtlista dyker upp och jag måste erkänna att jag är imponerad.

Dags att använda Spotify på allvar, och jag söker på Frank Zappa. Jag får ett gäng träffar men ingen av dem är någon låt med mästaren Zappa. Bara intervjuspår och låtar med Zappa i titeln.

Hm.

Jag söker på Beatles och får upp ett antal Beatles-covers samt några karaoke-varianter, men inga låtar med Beatles själva. Vad är det här? Zappa och Beatles tillhör ju pophistoriens giganter och borde därför vara självklara i Spotify.

Nä, nu vill jag ha pengarna tillbaka.

Bilden ovan: Provade att söka på ett modernare band - Audioslave och fick faktiskt rätt många träffar. Det kanske finns hopp ändå...


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
#1 - Greger

Det är Beatles själva som bestämt att de inte skall finnas där. Så klaga på dem istället.

#2 - BP

1. Ingen recykling av gamla inlägg längre;-)

2. Sysselsättningsterapi à la Spotify, inte lilla

3.Vem f...n ä r Audioslave... Lou Reed, Neil Young okay men...



PS. Lika bra att jag åker till Raddeland för att motstå frestelsen att bli totalt uttåkat :-)

#3 - woopsidaisy

Men hallå! Du får ju damma av dina gamla beatles-plattor och spela riktiga skivor ju...

#4 - Per Johansson

Tror nog att Spotift gör allt dom kan för att få Beatles m.fl. att lägga upp sin musik hos dem. Jag hoppas att Beatles tillåter att de remastrade albumen som släpps 09-09-09 får hamna på Spotify.

#5 - Per-Anders

BP: Jodå, jag tänkte faktiskt återkomma med mera bloggrecycling längre fram.

woopsidaisy: Jag har faktiskt en ganska rejäl samling Beatles-LPn hemma (som numera är förpassad till en skrubb i källaren). Brukar krypa in där ibland och lukta lite på de gamla venylerna.

Per Johansson: Jag förstår att Spotify försöker få tillgång till så många artister som möjligt och det är imponerande hur många man hittills har. Spännande att se vad som händer i september.