Tomas Ledin medelklassens kung på Gatufesten



Tomas Ledin har säkert bra matvanor.

Så tänkte jag när sambon och jag var på Gatufesten igår kväll och konserten med Tomas Ledin. Popveteranen Ledin såg ut att vara på ett strålande humör, och vid god hälsa, där han med raska steg sprang omkring på scenen.

Varför jag tänkte på just hans matvanor beror på att jag även tänkte på en annan artist, den nyligen bortgångne Michael Jackson. Jackson mådde nog inte så bra när han dog och istället för mat verkade han mest äta en massa mediciner. Nu är Jackson död, men Tomas Ledin lever och av hans utstrålning på scenen att döma ser han också ut att må bra. 57-årige Ledin ser varken ut att ha någon övervikt eller vara undernärd, vilket skulle kunna tyda på bra kostvanor och regelbundna fysiska aktiviteter. Om det sedan stämmer, det vet jag inte, men det var vad jag tänkte där jag stod på Stora Torget igår kväll.

Låtarna då? Jodå, vi fick höra många av de gamla hitsen, typ Inatt är jag din och Sensuella Isabella. Publiken (som bestod av allt från kids i 20-årsålderna till gamlingar 50+) var också på gott humör, och sjöng glatt med i många av låtarna. 

Ledin sjöng också en ny låt som heter Medelklassens okrönta kungar, samtidigt som bilder på diverse Medelklasspersoner visades på den gigantiska dataskärmen bakom scenen. Under låten funderade jag på vilka som egentligen tillhör den svenska medelklassen. Kanske vi alla tillhör medelklassen. Finns det egentligen någon arbetarklass kvar? Personligen tycker jag det är ganska lätt att konstatera att vi tyvärr fortfarande lever i ett klassamhälle, men det råder olika ideal bland folk vilken klass man vill tillhöra.

På storbildskärmen intill scenen fick vi i publiken ibland se närbilder på Tomas Ledins ansikte och då syntes tydligt att han var orakad. Bra, tänkte jag, då har jag ju rätt konsertprofil eftersom även jag var orakad (jag har ju numera semester och då hör det till att man ska vara orakad).

För övrigt tycker jag lördagskvällen på Gatufesten kändes ganska behaglig, trots det lite kyliga vädret. Det var inte så trång, vilket var bra för oss besökare, men kanske inte så roligt för arrangörerna eftersom det tyder på färre besökare än tidigare. 

Jag kan också meddela att vi åt lammkött i 7 kryddors mattält, och som så många andra tyckte vi att det var det bästa mattältet vid årets gatufest i Sundsvall.

Bilden ovan tog jag vid lördagskvällens konsert med Tomas Ledin på Sundsvalls Gatufest.

Mina tidigare blogginlägg om Gatufesten:
Per-Anders goes Gatufesten
Varför Langos på Gatufesten?

Delta gärna i min lilla undersökning nedan:


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,
#1 - Herta

Vad kul! Härhemma har vi inte lyckats pricka in någon Ledin i sommar...ännu.