Hare Krishna skuttar fram i Riga



Under vårt besök i Riga för några veckor sedan såg vi ett följe med Hare Krishna-anhängare som, med bjällror i händerna, skuttade fram genom de centrala delarna av staden. Jag har egentligen inte tänkt på det, men det var länge sedan jag såg ett sånt följe här hemma. För så där 20 år sedan såg jag dem ganska ofta hemma i Sundsvall, men nu var det alltså ett bra tag sedan.

Från min ungdom minns jag Hare Krishna-människorna som ganska påflugna (typ dagens expressäljare av mobilabonnemang) och som kom fram till en på stan och ville ge bort böcker. Kravet för att få en bok var dock att man gav ett frivilligt bidrag på 20 kronor.

Men en gång tog jag faktiskt emot en LP-skiva av en rakad Hare Krishna-kille i fotsida särk. Naturligtvis gav jag honom också ett frivilligt bidrag på 45 kronor (som var kravet för att jag skulle få skivan). Anledningen till att jag ville ha just den skivan var att Beatles-medlemmen George Harrison var med och spelade.

Jag sökte på Hare Krishna på Wikipedia och kunde bland annat läsa att rörelsens egna utredningar visat att fysiska, psykiska och sexuella övergrepp under många år systematiskt förekommit inom Hare Krishna-rörelsen . Ett antal före detta Hare Krishna-elever stämde också rörelsen, och när domen kom 2006 dömdes Hare Krishna-rörelsen att betala 9,5 miljoner dollar i skadestånd till 550 målsägande från flera länder.

Apropå religiösa rörelser, den något excentriska bloggerskan Woopsidaisy tänker starta en alldeles egen religion. Läs mer om den på hennes blogg.

Bilden ovan: Jag missade faktiskt att fota Hare Krishna-följet där i Riga. Hittade en bild på nätet i stället.


Läs även andra bloggares åsikter om
Riga, Hare Krishna, Sundsvall, George Harrison, Beatles, Woopsidaisy