Obamas svenska motsvarighet















Foto: AFP

Det är en positiv känsla som infinner sig hos mig när jag ser Barack Obamas installation på TV. Jag tror Obama är precis den president USA behöver. Han förefaller i alla fall vara seriös och engagerad, och därmed en stor kontrast mot George Bush och hans cowboy-attityd.

Det verkar också vara många svenskar fler än mig som föredrar Obama framför Bush. Och när man hör hur svenska politiker uttalar sig så är många överens - man verkar gilla Barack Obama. Oavsett om de är höger- eller vänsterpolitiker, moderater eller socialdemokrater.

Visst, den politiska kartan i USA ser annorlunda ut jämfört med den svenska. När svenska moderater gillar Obama kan man ju bara föreställa sig hur Bush och republikanerna skulle te sig i svenskt perspektiv.

I USA betraktas ju Obama som vänsteralternativet. Men vart skulle han egentligen hamna på den politiska kartan om han var svensk politiker? Vilket svenskt parti skulle han rösta på?

Har vi någon svensk motsvarighet till Barack Obama? Jag kommer inte i alla fall inte på någon som har hans värdighet och pondus. Den närmaste jag kan komma på är Anna Lind, men tyvärr finns hon ju inte bland oss längre.

Svensk politik skulle behöva en Barack Obama.


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , ,

Läs om Barack Obama på Aftonbladet: 
Tv tros ha bevittnat ceremonin
Obama-mania
#1 - farmor Lisbeth

Läste nyss klart (lyssnade) pa en bok av Stefan Einhorn "Konsten att vara snäll", där belyser han bl.a. att det är först i efterhand, "i backspegeln", som vi kan avgöra om det som händer är bra eller daligt. Churchill fick mycket spott o spe i början för det som sen visade sig vara en framgang...

Tänkte mycket pa det när jag tittade pa Obamas installation som president.