Kan man äta makaroner till fisk?












Bilden kanske inte har någon relevans till inlägget. Men det är i alla fall en bild på mig i köket, i färd med att renovera.


Eftersom min sambo och jag har lite varierande arbetstider brukar den av oss som kommer först hem från jobbet laga till middagsmaten. Oftast är det sambon som lagar mat (eftersom hon oftast slutar jobbet före mig), men härom dagen kom jag först hem och det blev min tur.

I tisdags var det en sådan dag och jag tänkte: "Hm.. vad ska jag bjuda på för spännande idag?"

Jag är av den sorten att jag tycker man ska utnyttja de rester som finns tillgängliga och gjorde därför en koll i frysen. Efter en stunds grävande stod det klart att det skulle bli fisk till middag. Jag hade nämligen hittat ett kvarts paket fiskpinnar, ett halvt paket Bitare (en sorts fiskpinnar det oxå) samt Chicky Bits. Ok, Chicky bits är inte fisk, utan kyckling, men det är panerad mat som liksom harmoniserar bra med fiskpinnar.

Frågan är bara: vad ska jag ha till?

Potatis? Nja, för jobbigt att skala potatis till fyra personer. Ris? Nja, känns jobbigt det oxå. Nej, det får bli makaroner. Det kan man ha till all mat.

Just då ringde min sambo från jobbet för att kolla att jag var hemma och på G med maten. "Jajamän", sa jag. "Det blir fiskpinnar, kyckling och makaroner"

"NEJ", kom det ur luren. "Man kan inte ha makaroner till fisk".

Det blev potatis till fisken, och hollandaisesås.

Innan jag flyttade ihop med min sambo för tre år sedan bodde jag under många år ensam med min son. På den tiden tyckte jag det inte alls var konstigt att äta pasta, varken sig till fisk eller till kött.

Till min sambos förskräckelse har också berättat om när jag klädde min då elvaårige son i orange bävernylonbyxor och turkos jacka. Jag tyckte han var jättefin (det tyckte han oxå) men har nu förstått att det var en märklig färgkombination.

Men jag tycker fortfarande att orange och ljusblått passar bra ihop. Och man kan faktiskt äta makaroner till fisk.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
#1 - woopsidaisy

hej hopp! tack för att du hittade min blogg. annars hade jag aldrig hittat din. Den är otroligt välskriven och intressant. jag lägger till dej bland mina länkar och hoppas det är ok.



ang makaroner till fisk... det går bra att ha makaroner till fiskpinnar men inte till någon annan fisk. f ö anser jag att fiskpinnar absolut inte är någon människovärdig föda. nästan lika vidrigt är det med chicky bits. näringsfattigt lungmos, uppskrap från fabriksgolvet, hopklistrat med en massa stärkelse och salt. usch. förlåt, men du ville höra nåns åsikt... men mina barn håller inte med. dom älskar fiskpinnar och tycker jag är grym som bara serverar det max 2 ggr / år.



Jag tycker absolut att du ska stanna kvar hos blogg.se... här finns inte bara fjortisbrudar utan tanter oxå. och gubbar... kolla länkarna på min blogg. riktiga seriösa människor, alla hos blogg.se

#2 - Maggan

Hi, hi.... Varför är jag inte förvånad?! Jag säger bara "pannkakskorv"!!!! Du kan konsten att utmana smaklökarna!!! Hi, hi... Smaklig måltid! Kram Maggan

#3 - Anonym

BTW... Det heter "craftivism"! du vet, att vika och stick grafitti på stan.

Kram

Maggan

#4 - Anonym

Hmm.... Stavar som en kråka! Virka och sticka grafitti, skulle det naturligtvis vara!!! Sorry... Kram igen från Maggan

#5 - Per-Anders

woopsidaisy: Tack för berömmet! Jag håller med om att fiskpinnar är skräpmat men av någon konstig anledning brukar det dyka upp några paket Bitare i frysen när man bäst behöver dem.



Maggan: Säg till när du stickat några "stolpvärmare" så kommer jag och fotar.

#6 - Lisbeth

...jag håller med dig att makaroner passar till - men det anser inte min man (som jag träffade för några år sedan)... Så hädanefter blir det potatismos, när jag gör det (för att slippa såsen) - eller strips till, när min man gör det.

#7 - woopsidaisy

men hallååå. idag har jag faktiskt ätit fiskpinnar med potatismos och lingon. det var det som serverades när jag kom från jobbet hungrig som fan...

#8 - Yvonne

Klart man kan äta makaroner till fisk! All sorts pasta kan ätas till i princip vad som helst. Fast det kanske skulle vara lite konstigt med makaroner med glass...