Freddie Wadling bäst i Melodifestivalen


Nu har jag sett den första deltävlingen i Melodifestivalen och den, utan konkurrens, bästa artisten var naturligtvis - Freddie Wadling. Nu var han ju inte någon av deltagarna i tävlingen men vi är ju många som sedan tidigare vet att han är Sveriges bästa sångare. I programmets mellanakt sjöng han Towa Carsons "Alla har glömt" kompad av Sebastian Öberg från Fläskkvartetten. Skitgrymt!

Bland deltagarna i själva tävlingen tyckte jag Caroline af Ugglas med låten "Snälla snälla" var bäst. Låten har ett skönt Janis Joplin-stuk och bröt på ett underbart sätt mot de övriga artisternas fjolldisko.

Heja Freddie och Caroline!





Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Läs om Melodifestivalen på Aftonbladet:
Alcazar och Emilia kvällens vinnare

Favoriternas fall

Så var schlagerfesten

Kvinnorna som splittrar Sverige

#1 - Julia

den där killen är inte gammal alltså...men herregud va sliten han är

#2 - Pialotta

Caroline af Ugglas .. helt klart den som sticker ut bland mängden. Gillade låten och gillar Carolines Joplinstil. Bra val av internationella juryn att hon blev valt till favorit:-)

#3 - woopsidaisy

Själv föredrog jag Emilia.... Fast Wadling - herre jisses, jag gråter av lycka varje gång jag ser honom live, levande. jag kommer ihåg det gamla proggbetongbandet Cortex där han sjöng så hjärtat blödde. Att han lyckats överleva alla år av missbruk, depressioner och självförstörelse är ett under.

#4 - Maggan

Ooops! Wadling och af Ugglas?! Möjligen om det var ett radioprogram och jag slapp se eländet! af Ugglas "scenframträdande" är i klass med när alla svenska skrattade åt och förfasade sig över Österrikes bidrag 2003 "Alf Poier - Weil der Mensch zählt". Men, men smaken är som... Enligt SAOL "

1) (enkel l. för den breda smaken av­passad) visa l. (dans)melodi (av den typ) som för tillfället är l. under viss period varit populär; (dans)melodi osv. på modet; "örhänge", slag­dänga. Gnola på, vissla den senaste schlagern." Så... Jag förväntar mig att höra dig nynna "Snälla, snälla..." på måndag! Hi, hi... Kram Maggan (undrar hur många som kommer att bli arga på mig nu?) ;)

#5 - Per-Anders

Maggan: Visst kan jag sjunga Snälla snälla för dig på jobbet imorgon. Men jag är ganska övertygad om att jag inte är ensam om insikten att både Freddie Wadling och Caroline af Ugglas var bäst igår. Skrattar bäst som skrattas sist...