Pannkakskorv - robust maträtt för hungriga män



Idag skulle jag vilja bjuda på ett recept som jag faktiskt komponerat alldeles själv. Maträtten kallar jag för pannkakskorv och är idealisk att laga i ordning på fredagar. Jag fick iden till rätten för ca 25 år sedan då jag var ungkarl och nästan varje torsdag gjorde pannkakor till middag. Ofta blev det några pannkakor över och många gånger funderade jag på om de inte skulle kunna gå att använda även till fredagens middag. 

Lösningen kom den gången då jag hittade några varmkorvar i kylen och plötsligt var det solklart hur jag skulle göra. Pannkakskorv är kanske inte att betrakta som någon light-mat, men man blir garanterat mätt till en låg kostnad. Själv gillar jag pannkakskorv därför att det är en robust och okomplicerad maträtt, helt enkelt manlig mat som funkar bra när det är fredag kväll.

Numera är jag sambo med en kvinna som har lite vidare syn på matlagning än pannkaka och korv, men igår åt vi pannkaka - och tro det eller ej, i morse hittade jag två grillkorvar i kylen och vips var dagens lunch räddad. Jag tog även tillfället i akt att föreviga min matupplevelse på bild som jag nu delar med mig av här:

Pannkakskorv
En person

Ingredienser
2 st färdigstekta tunnpannkakor
2 st varmkorvar (alt grillkorv)
4 ostskivor
En liten klick margarin

Gör så här:
(Se även bilderna nedan)
1. Värm ugnen till 225 grader.

2. Bryn de två korvarna lätt i en stekpanna.

3. Lägg ut pannkakorna bredvid varandra på ugnsplåten. Lägg två ostskivor på varje pannkaka och sedan en korv på varje pannkaka.

4. Rulla varje pannkaka runt respektive korv och sätt in plåten i ugnen. Grädda pannkakskorvarna i ca 10 minuter eller tills osten är smält.

5. Lägg upp pannkakskorvarna på en tallrik och servera med en skivad tomat och en öl (på bilden det estländska ölet Saku).

Smaklig måltid!

 2.
 3.
 4.
 4.
 5.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,


#1 - Beate

Här fick jag mig faktiskt ett riktigt gott skratt. Tur att du sa "manligt rätt" :-)))))

För rätten föutsätter ju att man gillar 1. pannkakor, 2. korv, 3 ost. Jag älskar ost;-)



PS. Idén är faktiskt rätt kul: man kan ju byta pannkakan mot mjuk tortilla, korven mot skinka. Nej, inte alls fel :-) DS

#2 - Beate igen

Glmde ju säga: Vilken rolig ny header. Den gillar jag skarpt.

#3 - Per-Anders

Beate: Fast grejen är ju att jag återvinner det som finns hemma. Gårdagens pannkakor och förra veckans korvar. Men man kan ju naturligtvis råka ha tortilla och skinka hemma oxå, även om det kanske blir lite väl "soft" i sammanhanget.



Headern har ju varit med ett tag nu, snart dax för en ny. Kanske med lite julstuk.

#4 - Kerstin

Vad underbart!

Helt i klass"med Niklas mat"!

Jag provar alla Dina (och sambons) rec.

Må gott:))

#5 - Yvonne

Matbloggning är alltid intressant! Pannkakskorv har aldrig ens fallit mig in. Men så är jag ju inte man heller! ;0)

#6 - Ailas

Hm... undrar om ens ditt underbart pedagogiska upplägg skulle kunna inspirera mig till att äta den där maträtten, men jag ska däremot tipsa min yngste son. Han är pannkaks- och våffeltok. Frågan är om han skulle välja senap eller sylt på... :D



Ser att du dricker öl till, hm...

#7 - Per-Anders

Yvonne: Jo, jag betraktar pannkakskorv som manlig därför att jag hittills inte träffat någon kvinna som upskattat rätten. Det är kanske inte den första bjudrätt jag skulle välja som date-mat, men den funkar bra i lunchlådan.



Ailas: Det där med senap eller sylt har jag faktiskt inte tänkt på. Hm.. intressant fråga.

#8 - Maggan

Du vet vad jag tycker om din pannkakskorv... Ha, ha... När kommer "köttbullar i fickan"...?

#9 - Maggan

BTW... När kommer tipset om "Big Pack-locket"?! Thi hi...

#10 - Per-Anders

Maggan: Internhumor på jobbet, ha ha.

#11 - Pjoltas

Ja, jäklarnas. Om du nu jagat korven själv och pannkakan är självslaktad..ja, då är det minsann ett riktigt machomål!

=)

#12 - Anonym

Lite spännande! Det kanske vore något att lansera där uppe hos dig - kan du får det att slå lika bra som "våffelkorven" i Mellerud så är framtiden räddad!!