Med hopp om en kort och snöfri vinter



Eftersom jag försöker att vara en god världsmedborgare så hoppas jag naturligtvis att delegaterna vid den pågående klimatkonferensen i Köpenhamn ska fatta kloka och långsiktiga beslut. Det är ju viktigt att förhindra en framtida klimatkatastrof, så att vi även i framtiden får uppleva snö på vintern och badväder på sommaren.

Men jag är inte bara världsmedborgare, jag är även en egoistisk villaägare. Och som sådan får jag något lystet i blicken när jag hör ordet - pellets.

Det är nämligen med pelletseldning vi värmer upp vårt hus. Och ju kallare det är utomhus, desto mer behöver vi elda. Och ju varmare det är ute, desto mindre blir pelletsförbrukningen. Så enkel är ekvationen, vilket också innebär att ju kallare det är, desto högre blir våra uppvärmningskostnader.

Denna vinter har hittills varit ganska mild, vilket inneburit att vi kunnat hålla vår pelletsförbrukning på en förhållandevis låg nivå. Detta glädjer mig, eftersom det alltid är kul om man skulle få lite pengar över.

Visst, det kanske är vackert när det snöar, men personligen struntar jag fullständigt om det inte kommer en enda snöflinga under vintern. Jag tycker det är helt ok om det är blött och slaskigt, huvudsaken är att temperaturen håller sig över noll grader så vi inte behöver elda så mycket pellets.

Okej, det kan väl få komma lite snö över julhelgen då, för dekorationens skull. Och så kanske lite snö i mitten av mars om vi skulle få för oss att åka till fjälls några dagar. Men efter det vill jag ha vår och sommar, och massor av värme.

Svara gärna på min fråga nedan:


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , ,

Aftonbladet:
Tyvärr – nu slår vi värmerekord
Ljusen tänds i Köpenhamn
Bildt gjorde ett lovvärt försök

DN:
Kina ställer ökade krav på USA
Fortsatt vrede över läckt avtalsförslag
#1 - Beate

Nu eldar vi inte med pellets. Bor i brf och HSB sköter om uppvärmningen (ooops vet inte ens vad det värmer vår lägenhets med).

Vad gäller snö håller jag ändå med dig till 100%. Hellre 5-6 plusgrader och grått än 10 minus och snö. Men det får jag egentligen ine säga högt då de flesta nog inte håller med mig.

#2 - Per-Anders

Beate: Jo, jag brukar också prata tyst om att jag inte är så förtjust i kyla.

#3 - Beate igen

Svar: ha, ha, ha... jag ska få min nya laptop i januari (har aldrig velar ha en heller)... men om jag tittar på "dina finesser" så.... börjar jag nästan vänja mig :-)))

#4 - Kerstin

Tänkte fuska och trycka på vinter flera gånger men är inte säker på att det inte framgår?!

Inte kan Du väl på fullaste allvar tycka att mörker, rusk och skit är bättre än ljus, snö och rent!

det glunkas om snö i nästa vecka:))

#5 - Ailas

En till som dissar snön och kylan! T o m julaftonen kan vara utan för min del. (Knappt jag törs säga det...)



Pellets låter kämpigt! Må vi snart ha vår igen. :)



#6 - Per-Anders

Kerstin: Jodå, det är klart att jag gillar när det är ljust och vackert framför mörker och surväder. Men jag gillar inte när det är allför många minusgrader.



Ailas: Pellets kan faktiskt vara lite charmigt ibland. Våran pelletspanna har nästan blivit som en familjemedlem hos oss.

#7 - Yvonne

Som ägare till en cocker spaniel som i princip ständigt får gå runt med våt eller fuktig päls såna här höstar och vintrar dissar jag vädret totalt! Om det åtminstone kunde få vara torrt!

Min - och Higgins - favoritvinter har lite lagom snö och några minusgrader som gör våra promenader så mycket roligare, ljusare och torrare.

#8 - Per-Anders

Yvonne: Jag gillar också när det är ljust ute. Idag var jag ute och promenerade i solskenet, det var jättehärligt. Men jag gillar inte när det är alltför kallt.