Surströmming i regnet


Onsdag eftermiddag:
Min sambo kollar väderprognosen på SMHIs sajt på nätet och ropar glatt på mig.
 
- Du, på fredag ska det bli 23 grader varmt och strålande solsken. Ett sånt tillfälle får vi inte missa. Jag skulle vilja att vi bjuder hem några vänner på surströmmingskalas, kvittrar hon.

Sagt och gjort. Några minuter senare är ett par i vänkretsen hembjudna för att tillsammans med oss avnjuta den norrländska delikatessen ute på vår altan.

Torsdag eftermiddag:
Denna dag är premiärdagen för årets surströmming och sambon handlar några burkar med nyligen fermenterade och saltade fiskar. Själv är jag på Systemet och handlar öl och cider att skölja ned strömmingen med.

Fredag förmiddag:
Solen strålar varmt från en klarblå himmel och jag planerar att flexa ut från jobbet någon timme tidigare på eftermiddagen för att ställa i ordning möblemanget i vår trädgård.

Fredag eftermiddag:
Klockan är fem på eftermiddagen och det ösregnar ute. Någon gång vid lunchtid ockuperades himlen av mörka moln som utan förvarning tömde sitt innehåll över oss. Jag undrar för mig själv: var i hela friden kom de där molnen ifrån? Låg de och lurpassade bakom Södra Berget innan de obemärkt smög in över Sundsvall-Timråregionen för att här skoningslöst dränka oss stackars människor i ett ackumulerat störtregn.

Suck! Här har man sett fram emot ett surstömmingskalas på gräsmattan och så bokstavligt talat dränks alla förväntningar.

- Vi ställer in alltihopa, säger jag till sambon. Jag vill sitta och stirra in i väggen ikväll.

- Nej, självklart ska vi äta surströmming ikväll. Det går lika bra inne som ute, säger sambon som naturligtvis har helt rätt.

Vi dukar vi upp till surströmmingfest i köket och när gästerna anländer har jag glömt alla sorger och väderbekymmer. Det blev en jättetrevlig kväll och jag fick i mig fyra, eller fem, surströmmingar. Kan meddela att årets surströmming har fast och fin form och smakar väldigt bra (vi åt Oskars surströmming, för den är bäst).

Lördag eftermiddag:
Det regnar fortfarande men vad gör väl det. Sommaren är ändå över nu så det finns inget mer att hoppas på. Hösten är ju här och snart kan man börja att se fram emot julreklam i brevlådan och sedan julstress och snö och...

Okej, jag ska sluta gnälla. Nu bestämmer jag mig för att ha en skön och avkopplande helg. Kanske jag gör upp en eld i öppna spisen.

Bilden ovan: Två nyöppnade surströmmingsburkar på vår altan. Själva ätandet ägde dock rum inomhus på grund av ihärdigt regnande.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,
#1 - Kerstin

Hm, surströmming har jag aldrig lärt mig äta!

12 mm regn här i natt!

Det får bli kräftor!

Ha de

#2 - Beate

Mmmmhhhh, själv gillar jag surströmming (konstigt nog). Ingen annan i min bekantskapskrets gör det. Men i ditt fall har vädergudarna uppenbarligen en aversion (modell större) mot denna "delikatess" ;-)