Mona Sahlin måste bli trovärdigare i media



Just nu går mediedrevet hårt åt Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin och LOs ordförande Wanja Lundby Wedin. Men är mediedrevet hårdare bara för att de är kvinnor?

Jag tycker det är hur bra som helst att Socialdemokraterna har fått en kvinnlig partiledare och jag ser väldigt mycket fram emot mindre "förgubbning" i partiet. Tyvärr tycker jag Mona Sahlin mer passar in i gubbgänget än signalerar en nytändning av partiet. Med gammal SSU-retorik från 70-talet flörtar hon med redan etablerade sossar men missar de osäkra väljarna, de som hon verkligen behöver nå.

Tänk om Anna Lind funnits kvar i livet. Hon var precis den partiledare Socialdemokraterna behövt. Trygg, tydlig och en utstrålning som vittnade om ett gott hjärta. Egenskaper som kunde ha gjort henne till en utmärkt partiledare och statsminister. I stället har vi Mona som med besvärad blick och nonchalant ton i högre grad klagar på andra än berättar vad hon själv vill göra.

Naturligtvis är det politiska budskapet det allra viktigaste. Men förpackningen får inte underskattas. Partiledaren är trots allt en viktig del i partiets ansikte utåt och när Mona Sahlin visar sig på tv så är det större risk att hon skrämmer bort väljare än lockar dem till partiet.

Jag tvivlar inte ett dugg på att Wanja Lundby Wedin är väldigt kompetent i sin roll som LOs ordförande, men tyvärr har hon hamnat i en återvändsgränd i AMF-affären. Självförvållat eller inte, det kan inte jag bedöma. Men jag tror hon får svårt att fortsätta med sina uppdrag i diverse styrelser - inklusive LOs.

Wanja Lundby Wedin och AMF-bonusar har jag tidigare bloggat om här.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

AMF-affären i Aftonbladet:

Wanja Lundby-Wedin avgår
Agerandet öppnar för mer kritik
Skyller - på Wanja
"Du har fel Mona"

#1 - Olah Örtengren

Mediadrevet är värre mot dessa två sossar eftersom båda två står i talarstolen och fördömer girighet men så fort de klivit ner från podiet så är de de värsta girigbukar man kan tänka sig.



Det är ett hyckleri som är ofattbart.





#2 - Per-Anders

Olah: Vi har, och ska ha, högre moraliska förväntningar på sossar än på borgeliga politiker. S står ju faktiskt för rättvisa och samarbete. Ingen höjer ju på ögonbrynen över en girig moderat, eftersom moderat ideologi står för just girighet och egoism.

#3 - woopsidaisy

helt rätt. du kunde inte slagit huvudet hårdare på spiken... Mona Sahlin har för länge sedan genomskådats och min röst får hon inte. Inte Reinfeldt heller för den delen.

#4 - Ewa

Tjena Mona!

Du gör ett enastående jobb o du är värd 10 000 röda rosor. stå på dig, du är bäst