USB-minne eller sticka?

Härom veckan var jag och en kollega ute på ett tjänsteuppdrag till nordöstra Jämtland. Vi åkte i min bil och vägen vi åkte präglades av skog, ängar och bondgårdar. Solen sken och färden genom den höstfärgade landsbygden gjorde vårt tjänsteuppdrag till en angenäm upplevelse.

Någonstans i närheten av Ramsele passerade vi en äng med betande kor och kalvar, något jag ville göra kollegan uppmärksam på. Men eftersom jag ibland kan vara lite tankspridd och omedelbart inte kom på vad de mindre korna kallas för så sa jag: "Titta vilka fina ko-valpar". "Ko-valpar?", sa kollegan. "Du menar väl kalvar?"

Vad har då ovanstående lilla historia med ett USB-minne att göra? Jo, jag har noterat att vissa personer envisas med att kalla ett USB-minne för ett "stick" eller en "sticka".

Den korrekta benämningen på tingesten man kan se på bilden här intill är ett USB-minne. På engelska kallas det USB flash drive. Gissningsvis kommer den felaktiga benämningen "stick" från Memory Stick, men det är Sonys egen benämning på sina minneskort till digitalkameror.

Visst, de som kallar USB-minner för "stickor" kanske har sin fulla rätt att göra det. Och om tillräckligt många gör det så kanske det så småningom blir en förändring i Svenska Akademiens ordlista.

Och jag skulle kunna envisas med att kalla kalvar för "ko-valpar", men det gör jag inte. För jag vet att det kallas kalvar. Och jag vet också att ett USB-minne är ett USB-minne och ingenting annat.
#1 - Lisbeth

Vad kallas då min mp3-spelare som har en sån där stick-kontakt...? Ett USB-minne med mp3-spelare eller en mp3-spelare med USB-minne...? Men den andra mp3-spelaren har ju oxå minne, fast utan stick-kontakt... hmm...

#2 - Maggan

By the way....



Detta är vad man säger på Svenska Datatermgruppen enligt Språkvårdsportalen:



minnespinne, usb-minne

löstagbart minne avsett att anslutas till usb-port på dator. Använd minnespinne eller usb-minne för engelskans USB memory.



Kommentar:

Minnespinnarna har i regel en avlång, pennliknande form, och de har i praktiken avlöst disketter som lagringsmedium. Termen usb-minne är vanlig i handeln, men minnespinne är en term som är oberoende av framtida teknikförändringar.



Så...

... glöm "stickan" och lev vidare med "pinnen"...



Hi, hi...





Kram

Maggan