Första snön har kommit

Den här veckan kom vinterns första snöfall, och jag blev väldigt besviken. In i det sista hade jag hoppats att det inte skulle komma någon snö och att det inte skulle bli någon vinter. Men tyvärr måste jag nog konstatera att det blir som alla andra tidigare år: sådär fem månader med kyla och snö.

Och som en följd av vintern brukar det också bli jul, så det är nog lika bra att räkna med den också. Så vad ska man säga? En tröst är att i januari liksom vänder det på något vis. Då är julen över och man kan börja se fram emot sommaren igen. 

Fast egentligen är det väl bra att det snöar så här års. Det betyder att klimatförändringarna ännu inte är allt för allvarliga. I våra breddgrader är det ju normalt att det snöar när det är vinter. Och skulle det inte snöa då skulle det ju vara väldigt onormalt, och det vill vi ju inte.

Men varje år blir jag lika överraskad av den första snön.


Det är lika bra att inse fakta: det blir vinter den här gången också.
#1 - Evalena

Ett tips om du vill slippa snön: Flytta norrut! Här i Skellefteå har vi ännu inte fått någon snö och i dag är det plusgrader och strålande sol!

#2 - Per-Anders

Hej Evalena. Jodå, Skellefteå är nog en trevlig stad. Men jag tror jag blir kvar i Timrå.

#3 - Lisbeth

Hej Per-Anders,

Jag har utmanat dig - läs min blogg!