Troschock på City Gross

Stod i kassakön på City Gross härom dagen och väntade på min tur att betala. Kön var lång, och för att fördriva tiden studerade jag först hyllan med tuggummin och sedan urvalet av refillkort till mobiler. Slutligen fastnade blicken på tidningshyllan intill kassan.


Expressen toppade ettan med "Mat-Tinas troschock" och på Aftonbladets förstasida citerades den dödssjuka Ingela Aagard: "Nu dör jag".


Man kan naturligtvis ställa sig frågan varför en nyhetstidning, i både ord och bild, så utförligt beskriver Tina Nordströms tanga-rumpa. Är det för att berika läsekretsen med viktig kunskap? Eller är det för att redaktionen består av snuskgubbar som upphetsade sitter och dreglar när de skriver om Tinas vilda svängar i Let´s Dance? Svaret på båda frågorna är nej.


Skälet till denna tramsjournalistik är att det är just detta som svenska folket vill läsa om. Kvällstidningarna är kommersiella produkter och vill naturligtvis sälja så många exemplar som möjligt. Och för att lyckas med det skriver man om det läsarna vill läsa om, exempelvis Mat-Tinas trosor.


Det är naturligtvis jättehemskt att en av Sveriges stora TV-profiler har cancer och uppenbarligen inte har långt kvar att leva. Men när kvällstidningen basunerar ut: Nu dör jag, är syftet inget annat än att kittla svenska folkets snaskighetsnerv.


Kassakön tar ett steg framåt och jag tittar på omslaget till en av de så kallade damtidningarna i tidningshyllan. Rubriken är: "Därför gör kungen skillnad på Jonas och Daniel". Ok...? Och vad är det som är spännande med det? Interna familjeintriger där farsan i familjen har synpunkter på döttrarnas pojkvänner. Inte speciellt ovanligt, tror jag.


Nej, vi har den massmedia vi förtjänar. Om vi inte är intresserade av annat än vad kändisarna håller på med så är det inte om just något annat som tidningarna låter oss läsa om.


I det oerhörda mediautbud vi har idag pågår en hård kamp bland alla aktörer inom TV- tidnings- och webvärlden att få mediakonsumenterna att välja just deras produkt. Och för att få så många tittare och läsare som möjligt väljer man att locka med snaskiga detaljer om kändisar, vilket vi sedan sväljer med hull och hår. 

Ett skönt alternativ i mediabruset är Fredrik Lindströms senaste serie som just nu visas på Kulturkanalen. Serien heter Vad är en människa, och där samtalar Fredrik Lindström med en ny gäst i varje program. Ofta handlar det om mänskligt beteende och psykologi. Jätteintressant tycker jag.


Fredrik Lindström lyckas på ett förträffligt sätt kombinera folkbildning och underhållning. Precis som när media är som bäst.

#1 - Lisbeth

...ja, det är sant det du skriver PA, tyvärr... ibland blundar jag (rent fysiskt) för allt som matas över mig... Kanske är det en protest till allt som är så negativt - det är som om vi får se pendeln slå i botten åt båda håll, det värsta av det värsta och det "värsta" av det "bästa"... kanske..