Asfalt är vackert

Jag har alltid fascinerats av asfaltvägar. Tycker det är oerhört vackert med en bred nyasfalterad motorväg som dekorerats med nymålade vita streck. Kontrasten mellan asfaltvägen och den omkringliggande naturen bildar ett konstverk där det hårda och mjuka möts i en gemensam harmoni.

När jag var liten älskade jag att rita vägar. Jag började med ett tomt papper där jag ritade två motorvägar som korsade varandra i en viadukt. Sedan ritade jag till ytterligare motorvägar som jag förenade i massor av på- och avfarter så trafiken kunde nå alla riktningar oavsett vart man kom ifrån. Efter en stunds ritande hade jag ett gytter av anslutningsvägar på papperet och den ursprungliga korsningen hade förvandlats till något som såg ut som en blandning av en bläckfisk och en gigantisk julklappsrosett.

image24
Asfalt. Lämpligt underlag när man färdas på hjul.

Asfalt luktar gott också. När jag är ute och kör bil på sommaren händer det ibland att jag lyckas pricka in ett vägavsnitt där det pågår asfaltering. Eftersom sådana vägarbeten ska passeras i krypfart brukar jag veva ner sidorutan och passa på att njuta av ångorna från den varma asfalten. Doften påminner om tjära och tillsamman med asfaltmaskinerna blir det en maskulin upplevelse.

Egentligen konstigt att ingen skapat rakvatten eller deodorant för män som luktar asfalt. Det borde bli en given succé.
#1 - Lisbeth

hahahah... ja, jag vet inte om tjejer tänder på doften av asfalt direkt :D
Jo, det ligger nåt i det du skriver i din betraktelse...

#2 - Tina

Precis, det är snarare tjejer som borde ha asfaltsparfym för att killarna ska uppskatta det. Kanske mamma är intresserad?

#3 - Ingela

STORT OCH VARMT GRATTIS PApojken =)