Tankar om kläder

Jag sitter på golvet i tvättstugan och funderar på det här med kläder. När min sambo ska handla kläder tar hon med sig en stor bunt med plagg till provhytten. Blusar, tröjor och kjolar tas på och av i rask takt, men ändå är det inget som verkar passa. "Nää, grönt passar inte till mina skor", låter det innanför provhyttsskynket.

När jag köper kläder vill jag att det ska gå så fort som möjligt. För att göra mina klädköp så effektiva som möjligt brukar jag försöka köpa lika byxor varje gång, samma fabrikat och modell i samma storlek. Jättesmidigt. För att sedan kunna skilja mina byxor åt i garderoben så antecknar jag inköpsåret med en vattenfast penna på insidan av fickorna.

Visst, skjortor och tröjor är det naturligtvis trevligt att ha lite variation på. Men när det gäller byxor, där ändrar jag inte på det vinnande laget.

stykning
Förra sommaren (2006) var det betydligt varmare än det var i år. Passade på att njuta av både strykning och värme samtidigt.

För mig är det avkopplande med kläder. En av mina favoritsysselsättningar hemma är att jobba i tvättstugan. Jag tycker det är oerhört avkopplande när jag får hänge mig åt de olika momenten i tvättproceduren: Först sortera alla tvättkläderna i olika högar, sedan stoppa in dem i tvättmaskinen, för att därefter hänga kläderna på tork. Höjdpunkten är sedan när jag står och stryker. Att få släppa tankarna på världen utanför och bara fokusera på kragar, ärmar och pressveck.

När jag är i tvättstugan brukar jag också lyssna på musik. Jag har gjort en speciell låtlista i datorn avsedd för tvättstugan. Red Hot Chili Peppers och Audioslave är exempel på artister som gör att tvättupplevelsen blir optimal.

Vår villa har ett ganska stort torkrum och när jag hänger upp tvätten på tork så känns det som jag skapar konst. Plaggens olika former och färger blir till grafiska element som tillsammans bildar olika mönster. Och varje gång jag hänger upp nya plagg, eller tar ner de som är torra, så förändras konstverket.

När jag tänker efter så är det kanske det som är grejen när man har kläderna på sig. Inser att min sambo faktiskt har en poäng när hon vill att klädernas färg och form ska vara i harmoni.

#1 - Lisbeth

Du är härlig du, Per-Anders! Heja!!!!!
Jag går på färg- och stilanalys för flera tusen, du lär dig av bara nöjet att se... :D

#2 - Lisbeth

Ja, jag håller med dig - det här inlägget är fortfarande bra :o)