Turist i Riga

"Och vart ska vi åka den här sommaren då?"

Det är juni och min sambo och jag sitter vid köksbordet och funderar. Den efterlängtade sommarsemestern börjar närma sig och vi tycker båda att det skulle vara kul att resa någonstans. Jag föreslår Norge eftersom jag har hört att Atlanthavsvägen är något alldeles speciellt. Sambon, som är en väldigt klok och realistisk person, påpekar dock att det faktiskt är väldigt dyrt i Norge. Några dagars bilåkande, med tillhörande övernattningar, skulle bli väldigt kostsamt. Naturligtvis har hon rätt och jag släppte norgefunderingarna.

Efter ytterligare funderande (samt studerande av olika resmål på Internet) bestämde vi oss till slut för att åka till Lettlands huvudstad Riga. En storstad nära Sverige som fortfarande är ett relativt okänt resmål för många svenskar, samt låga kostnader, var det som lockade.

Vi valde att ta flyget till Riga. Flygbiljetterna med Ryan Air kostade ca 700 kronor (tur och retur, två personer) och på Internet hittade vi i ett toppenhotell mitt i stan för 1500 kronor (dubbelrum, två nätter). Helt OK tyckte vi.

padockor400
I Centrs-varuhuset i Riga stod inte skyltdockorna i skyltfönstren utan placerade i gångstråken. Det är jag längst till höger.

När vi landade på Rigas flygplats var det soligt och 28 grader varmt och efter att vi checkat in på hotellet bestämde vi oss för att åka till Jurmala som ligger två mil utanför stan. Jurmala är en gammal kurort vid kusten med en drygt tre mil lång sandstrand. För att ta sig till Jurmala var det tåg som gällde.

Vi begav oss iväg till Rigas centralstation och efter att ha frågat oss fram (engelska funkar riktigt bra som turistspråk) så hittade vi rätt biljettkassa och snart stod vi på tåget mot Jurmala. Det lätt åldersstigna tåget var fullsatt och det blev ståplats längst bak i en av vagnarna. Att tåget var gammalt, var en slutsats vi drog  eftersom vagnarna enbart var utrustade med träbänkar.

Vi klev av i Majori som är den centrala delen av Jurmala. Nere på stranden var det fullt med folk som badade eller bara njöt i största allmänhet. Så här dags hade det hunnit bli sen eftermiddag och vi var ordentligt hungriga. Vi struntade i att bada och sökte oss istället upp till Majoris huvudgata. Gatan kantades av en lång rad utomhusrestauranger och vi slog oss ner vid ett bord där menyn verkade lockande.

Innan vi satte oss på planet för att resa till Riga hade jag läst en del på nätet om både Riga och Jurmala. På Jurmalas hemsida kan man läsa att de stora turistgrupperna kommer från de baltiska ländena. Och antagligen var det just estländska, lettiska eller litauiska som folk pratade när de gick längs gatan där vi satt (det var väldigt mycket folk i farten). Säkert pratades det även ryska eftersom en stor del av Rigas befolkning består av ryssar. Men även ett och annat svenskt och norskt ord uppfattade vi faktisk från folkflödet på gatan.

Mätta och nöjda tog vi så tåget tillbaka till Riga. Den här gången var det inte så mycket folk på tåget och vi fick var sin sittplats på en av träbänkarna. Vi köpte biljetterna av konduktören, och efter att denne räknat ut priset i ett anteckningsblock betalade vi 1,88 lat (ca 24 kronor ) för två handskrivna enkelbiljetter.

Nästa dag ägnade vi åt att promenerar omkring i centrala Riga. Bland annat besökte vi den gigantiska marknaden intill centralstationen där man kan handla allt från kött och frukt till kläder och CD-skivor. Det verkar finnas ett rikt utbud av restauranger i Riga. Bland annat besökte vi Lido, som är en timmerbyggnad i tre våningar strax utanför stan. Här finns flera restauranger med en massa olika maträtter. Lido verkar även vara ett allaktivitetshus för hela familjen. Utomhus finns ett lekland för barn och i källarenen en pub med dans för de vuxna.

Hur vill jag då sammafatta vårt turistbesök i Riga? Ja, jag tyckte det var jättespännande. Innan resan var jag väldigt nyfiken vad jag skulle få uppleva. Jag undrade hur det skulle se ut i en gammal öststat, hur människorna skulle vara och om bostadsområdena var gigantiska betonggetton. Vad vi fann var en trevlig stad som såg ut som vilken europeisk storstad som helst.

Nu ska man komma ihåg att vi bara skrapade på ytan vid vårt besök. Vi befann oss bara i centrala Riga samt i badorten Jurmala. Men besöket gav mersmak och jag åker gärna till Riga igen. Det som fascinerar mig är att endast 45 minuter med flyg från Stockholm finns en storstad som fortfarande är ganska okänd för många svenskar. Själv tycker jag det är alltid lika spännande att konfronteras med nya människor på nya platser.